Niet zo maar een coach

2014-04-26-12-38-56_aangepast

Niet zomaar een coach!

Onlangs schreef iemand me, na het zien van mijn CV: ‘Oh, maar jij bent niet zomaar een coach!’

Eh, nee …. dacht ik, inderdaad. Ik heb namelijk 27 jaar werkervaring in onder meer marketing, communicatie, training en coaching op diverse terreinen, en faciliteren op het gebied van creatief denken. Als werknemer bij de overheid en het bedrijfsleven, en als zelfstandig ondernemer. Heb tal van opleidingen gevolgd op de genoemde gebieden. Daarnaast mezelf flink binnenste buiten gekeerd, weet dus ook redelijk wat van persoonlijke ontwikkeling, en wat dat met je doet. Niet een standaard leven geleid omdat mijn vader een binnenvaartschipper was – als 6-jarige mocht ik zelfstandig naar het schippersinternaat. En ik zeilde een jaar lang de halve wereld over met een groep mensen aan boord….

En dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn aangeboren kwaliteiten, die ik moeiteloos zonder erbij na te denken inzet: rust en ruimte geven, goed kunnen luisteren en de vinger op de cruciale plek leggen – om er maar een paar te noemen.

Inderdaad niet zomaar een coach dus. En als ik met mensen werk, ben ik tussen de bedrijven door ook adviseur, trainer, onderzoeker, facilitator, verwoorder, tekstschrijver, en waarschijnlijk nog veel meer.

Net als jij ook niet zomaar een beroep bent. Een beroep waar iedereen zijn eigen – vaak onvolledige en vertekende – beelden bij heeft. En waarin je alles, wat je hebt geleefd en ontdekt gedurende je hele leven, in meeneemt.

Omdat ik weet dat het woord coach niet bij iedereen het beste naar bovenhaalt – en als term op zich weinig zegt – gebruik ik hem het liefst zo min mogelijk. Ik benoem liever wat ik voor iemand kan betekenen. Dat wat je meeneemt als je bij mij de ‘winkel’ uitloopt. Iets waar je je echt een voorstelling bij kunt maken, en een gevoel bij hebt.

Net als je bijvoorbeeld (gezonde) voeding en gezelligheid koopt bij de bakker, zorgeloosheid bij de fiscalist, goede informatie voor je doelgroep bij de tekstschrijver, of een fantastische look bij de kapper. In plaats van respectievelijk: brood, gebak, belastingadvies, teksten en een ander kapsel.

Afhankelijk van je doelgroep is het dus handig – om naast je referenties – ook je diploma’s te noemen want er zijn groepen die daar heel veel waarde aan hechten. Iets dat ik weleens vergeet omdat ik zelf de oorkondes aan de muur iets minder belangrijk vind. Het gaat mij vooral om wat ik zie en ervaar in de praktijk. En weet dat er ook mensen zijn die fantastisch werk leveren, zonder dat ze een diploma hebben.

Kortom: ben jij ook niet zomaar een ….?

Laat dan vooral, vaak en voornamelijk zien welk resultaat je biedt en welke wapenfeiten, oorkondes en referenties je in huis hebt om mensen daar te brengen. Want het is zonde als mensen denken dat je zomaar iemand bent.

En wellicht overbodig: mensen in hokjes plaatsen, vooroordelen hebben en/of labels plakken, is nu eenmaal een zeer menselijke eigenschap. Zo wordt de wereld overzichtelijker, denken we, dus het is een utopie dat we dit helemaal uit kunnen bannen. Helaas! Want de ene coach is de andere niet. Dat geldt voor coaches, en voor heel veel andere beroepen.

Leuk om jouw ervaringen om dit vlak te lezen!