Is het echt van jou? Of heb je het onbewust gepikt?

Is het echt van jou? Of heb je het onbewust ‘gepikt’?

Is het echt van jou? Of heb je het onbewust ‘gepikt’? Vragen waar ik het antwoord niet op wist totdat ik ik de Deskundigheidsopleiding Creatief Denken volgde bij het COCD. Een van de docenten kwam met een interessant verhaal: Hij vertelde dat verschillende ontwerpteams waren uitgenodigd een reclamecampagne voor een bepaald merk te bedenken. Allemaal werden ze op locatie A opgehaald met een auto en reden dezelfde route naar het gebouw waar ze aan de slag gingen. Opmerkelijk genoeg kwamen in al die campagnes elementen terug van dingen die ze onderweg waren tegengekomen. Iets waar ze zich niet van bewust waren, totdat ze het werd verteld.

En zo is het ook met dingen die jij in jouw gedrag, ideeën en communicatie verwerkt. Veel daarvan is onbewust tot je gekomen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat de totale hoeveelheid (reclame)prikkels die iemand te verwerken krijgt boven de 6.000 per dag ligt! Afhankelijk van hoe actief je op je telefoon, social media en radio/tv bent, en van waar je woont loopt dit aantal verder op of daalt.

90% onbewust
Gelukkig verwerken we 90% van alle indrukken die we krijgen onbewust. Anders zouden we allemaal al lang in het gekkenhuis zitten. De andere kant van de medaille is – net als in het verhaal hierboven – dat veel van het gedrag, de ideeën en woorden die bij jou oppoppen niet uniek en alleen van jou zijn. Terwijl dat wel zo voelt, je ‘ziet’ ze immers voor het eerst.

En ja, er zijn trends, bewegingen, dingen die in de lucht hangen en meer van dat soort zaken, alleen dat betekent niet dat alles een grote eenheidsworst moet zijn, en jij daarin verdwijnt (tenzij je dat wilt uiteraard).

Mijn advies: als je iets bedacht hebt, op welke manier dan ook – en je wilt uniek zijn – check dan eerst of dat wat je bedacht hebt ook daadwerkelijk van jou is. En zo niet: geef er je eigen draai aan zodat het wel van jou wordt!