Tips voor goede teksten

Als ondernemer zijn er diverse manieren om je verhaal te vertellen en contact te maken met je (potentiële) klanten. Het schrijven van artikelen, blogs en andere journalistieke genres is daar een voorbeeld van. Omdat schrijven echt een ambacht is – althans dat vind ik, raad ik iedereen die zakelijk schrijft aan een goede cursus te volgen en het veel te doen. Of: het schrijven uit te besteden, en/of te laten checken door een goede redacteur. Want het is eeuwig zonde als mensen afhaken alleen omdat je teksten niet lekker bekken, terwijl je wel ongelofelijk goed bent in je vak! Ik heb gelukkig in een vorig ‘beroepsleven’ meer dan twintig jaar ervaring opgedaan als tekstschrijver. Vanuit die hoedanigheid een aantal tips om je alvast op weg te helpen.

Tips voor goede teksten:

Zorg voor afwisseling en vermijd herhaling

Een tekst krijgt meer kwaliteit en wordt leesbaarder als er zoveel mogelijk afwisseling in zit. Qua woordgebruik, en ook in de manier waarop de zinnen zijn opgebouwd.

De kunst is:

  • Te variëren met korte en lange zinnen. Dit brengt spanning, verrassing en dynamiek.
  • Iedere zin telkens op een andere manier op te bouwen. Begin je altijd met bijvoorbeeld een onderwerp en een gezegde, dan krijgt de tekst iets monotoons. Hij is naar de kapper geweest. Zij zijn daarna met alle andere gezinsleden naar de supermarkt gegaan. Zij hebben daarin die supermarkt heel veel groente gekocht. Ik overdrijf het nu natuurlijk een beetje maar kijk maar eens naar je eigen teksten. Hoe vaak plak jij zinnen achter elkaar die dezelfde opbouw hebben. Een alternatief: Nadat hij van de kapper kwam, ging het gezin naar de supermarkt, waar ze heel veel groente kochten. Naast de andere opbouw, zit hier ook veel meer snelheid in.
  • Zo min mogelijk woorden te herhalen – zeker als ze opeenvolgend zijn. Gebruik dus synoniemen.

En ook: woorden die anders ‘klinken’. ‘Hij’, ‘zij’ en ‘zijn’ zijn weliswaar woorden met een andere betekenis, ze hebben wel dezelfde klank. Iets dat het monotone makkelijk versterkt.

De grote uitzondering op deze regels is het bewust inzetten van de herhaling. Dan gebruik je ze als een stijlfiguur, zodat een bepaald ritme ontstaat en het stuk als muziek in je ogen, oren en andere zintuigen ‘doorklinkt’.

Spreektaal en schrijftaal

Ander punt van aandacht: spreektaal is iets anders dan schrijftaal. Zeker in blogs , omdat deze een persoonlijker en minder ‘formeel’ karakter hebben dan een artikel,  is het verleidelijk meer spreektaal te gebruiken. Let erop dat het niet teveel wordt, want dat maakt het er niet leesbaarder op.

Hardop lezen

Om te testen of jou tekst lekker ‘bekt’, kun je hem hardop (in jezelf) voorlezen. Daar waar jij struikelt, heeft je lezer het vaak ook moeilijk! Kijk of de tekst vraagt om komma’s, kortere zinnen, minder bijzinnen, et cetera.

De mogelijkheden en beperkingen van taal

Zoals gezegd, dat je teksten lekker leesbaar zijn, is een. Daardoor stijgt de kans dat ze ook echt gelezen worden. Echter, als ondernemer en ‘brenger van een boodschap’ gaat het om meer. Je schrijft die teksten ergens voor. Je wilt dat mensen in beweging komen. Dat ze hun overtuiging en/of hun gedrag veranderen, zodat ze ‘iets’ gaan doen en bereiken. Dit betekent dus ook dat jij je ook bewust bent van de mogelijkheden en de beperkingen van taal. Daar vertel ik je graag meer over!