Afgestemd op jouw klanten?

Blog Echt afgestemd 2015-07-20 15.20.19Afgestemd op jouw klanten?

Zijn jouw taal, diensten en (online) programma’s echt afgestemd op jouw klanten?

En in het bijzonder: op hun (brein)voorkeuren!

Je ideale klant voor ogen hebben is één. Weten welke taal hij spreekt, hoe iemand communiceert, informatie tot zich neemt en verwerkt, en daar je aanbod ook qua inhoud en vorm op afgestemd hebben, is een ander verhaal.

De laatste tijd zie ik steeds meer voorbeelden van hoe het in mijn ogen niet slim is. En dus ook hoe het anders en beter kan. In dit blog aandacht voor hoe jij goed kunt afstemmen op de (brein)voorkeuren van jouw ideale klant.

Ieder mens is anders. Traint, coacht, leert en onderwijst dus ook anders. Spreekt een andere taal. Stelt andere vragen. Wil een andere aanpak en gedijt in een andere (leer- en verander)omgeving….

Een inkopper van de eerste orde!

Maar …. in hoeverre houd jij er ook echt rekening mee dat iedereen anders is – ook binnen jouw klantgroep die wellicht een groot aantal gemeenschappelijke kenmerken heeft (maar niet perse op alle fronten hetzelfde is)?

Om een voorbeeld te geven. Ik volg regelmatig online programma’s. Bijna allemaal gebruiken ze voornamelijk video’s om zaken uit te leggen. Nu denk je misschien: ‘we leven in een visueel tijdperk, en: ‘ toch handig dat je gelijk ziet hoe je het moet doen?’

Mijn antwoord laat zich raden? ‘Nee, dat is absoluut niet altijd handig.’

Waarom niet?

Ik moet het filmpje helemaal uitkijken (vaak 5 – 15 minuten), want ik weet niet wat er komt. Als ik wil voorkomen dat ik het filmpje vaak terug moet kijken, moet ik gelijk gedetailleerde aantekeningen maken. Er is meestal geen uitgeschreven tekst voorhanden.

Reken maar uit, dit kost meer dan de aangegeven tijd van het filmpje, want ik kan geen steno, en vergeet natuurlijk ook weleens iets op te schrijven. En ik weet niet meteen wat écht belangrijk is. Bovendien mis ik in mijn aantekeningen de gebruikte en nodige plaatjes (want ik ben zeer visueel ingesteld). Of die moet ik er zelf gelijk bij tekenen. Ik ben dus vaak aan het terugkijken, en moet regelmatig nadenken (en zoeken) waar dat fragment ook alweer stond.

Het is veel handiger als naast de video, ook de teksten en de plaatjes weergegeven zijn. Want dan zie ik in een oogopslag waar het over gaat. Heb ik een duidelijk overzicht van de stappen/instructies die ik moet/kan volgen. Hoe dit in het totaalplaatje van de training past. Kan ik makkelijk en snel ‘terugbladeren’. En wanneer het mij uitkomt de juiste les er snel even bij pakken.

En weet je, ik ben waarschijnlijk niet de enige die er zo over denkt. Iedereen wil:

  • een dienst die op zijn/haar voorkeuren is afgestemd,
  • efficiënt met zijn of haar schaarse tijd omgaan, en
  • het op een presenteerblaadje aangereikt krijgen – op een manier die ‘prettig is’, want het is vaak al lastig genoeg dat het ‘moet’.

De meeste mensen kopen immers omdat ze ergens ‘pijn’ hebben. Mijn advies: stem af en maak het ze zo makkelijk en leuk mogelijk, want nog niet iedereen heeft voldoende middelen om alle minder leuke zaken uit te besteden.

Hoe maak je het zo leuk en makkelijk mogelijk?
Wat helpt is dat je inspeelt op de (brein)voorkeuren van jouw ideale klant. De Neethling Brain Instruments NBI® – in de vorm van elektronische vragenlijsten – bieden de mogelijkheid het brein te ‘lezen’ en voorkeuren te bepalen. Iedereen heeft in mindere of meerdere mate voorkeuren in de 4 onderstaande kwadranten (en als je nog dieper wilt gaan: in 8 dimensies).

Kwadrant 2015

Iemand met een sterke voorkeur voor bijvoorbeeld R1 vraagt bijna altijd ‘Waarom’ iets moet/gebeurt, en wil graag het totaalplaatje zien. Als diegene naar een video kijkt waarin iets stapsgewijs wordt uitgelegd ‘Hoe’ het moet, en hij ‘ziet’ niet hoe dit in het totaalplaatje past, dan haakt hij af. Erger nog: meestal heeft iemand met een sterke voorkeur voor R1 een lage voorkeur voor L2, want hij heeft weinig tot geen geduld om het stap voor stap uit te voeren. Laat staan als hij ook nog het totaalbeeld mist (als hij dat niet krijgt aangereikt, gaat hij dat zelf maken, want hij ‘moet’ het overzicht hebben).

Iemand met een sterke voorkeur in L2 daarentegen, wil  niets liever dan chronologische en goed geplande lessen, hij houdt ervan om helemaal aan de hand meegenomen te worden.

En heb je iemand met een sterke voorkeur voor L1, dan kan het zijn dat diegene zeer kritisch is op de inhoud en niet alle informatie ‘zomaar’ accepteert, en dus ‘ingewikkelde en lastige’ vragen stelt (in de ogen van iemand met een ander voorkeurskwadrant).

Kortom: weet wat jouw eigen voorkeurskwadrant(en) is (zijn), en zorg ervoor dat je aanbod is afgestemd op dat van jouw ideale klant. Weet je niet precies welke dat is/zijn, zorg dan dat alle kwadranten aan bod komen, zodat iedereen met gemak op zijn eigen plezierige manier en met succes jouw diensten ‘consumeert’.

 

NBI® is een snelle en eenvoudige methode om in kaart te brengen welke clusters van breinprocessen mensen van nature gebruiken zonder dat het hen energie kost, zodat ze effectief en met plezier communiceren, informatie verwerken en samenwerken. Breinvoorkeuren NBI® is het Nederlandse agentschap van deze wereldwijd toegepaste methode. Ik ben een van de licentiehouders. 

 


Speak Your Mind

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.