Bullshit Bingo – Hoe scoor jij?

Bullshit Bingo – Hoe scoor jij?

Van de week kwam er een Bullshit Bingokaart langs met intro’s van en reacties op LinkedInberichten. Voor wie niet weet wat een Bullshit Bingokaart is, het is een kaart zoals een Bingokaart maar dan met clichés, jargonwoorden en dergelijke uitdrukkingen.

Ik moest er erg om lachen. Het was een prikkelend bericht om origineler en anders te reageren. Met meer aandacht en inhoudelijker dan met de gebruikelijke woorden die er snel en makkelijk uitfloepen, zoals fantastisch, trots …

‘Bullshittaal’, ‘gewoontetaal’, ‘clichétaal’, ‘vaagtaal’, ‘jeuktaal’, ‘jargon’, of hoe je het noemen wilt, we struikelen er dagelijks over. Niet vreemd want je bent nu eenmaal ontvankelijk voor wat er in je omgeving gebeurt. Onlangs heb ik me laten vertellen dat wat je doet zelfs voor 70% wordt bepaald door je omgeving. Logisch dat je niet meer weet of de woorden die je gebruikt nu van jou zijn, of je worden ingegeven.

Maar moet je die Bullshittaal nu helemaal vermijden?

Allereerst is het – zoals altijd – handig je bewust te zijn van wat je communiceert. Vraag jezelf regelmatig af of dat wat je zegt en schrijft, echt is wat je wilt zeggen en schrijven (voor jouw publiek).

Anders geformuleerd:

Kies je de woorden met aandacht en bewust?

Zijn dit de woorden die uit jezelf opborrelen?  Of: Gebruik je ze omdat iedereen in jouw omgeving dit doet?

Dat laatste kan handig zijn als je een expert bent op een bepaald gebied en jouw publiek gebruikt precies dezelfde woorden. Op die woorden vinden ze jou, bijvoorbeeld in zoekmachines. Schiet je hierin door dan ben of word je een grijze muis – in alles hetzelfde als collega-ondernemers. Alleen je bedrijfsnaam is anders – om het maar even te chargeren.

De kunst is jezelf te zijn in woord- en taalgebruik, te weten wat je doelgroep wil en waar deze op zoekt, en waar mogelijk bullshitwoorden te vermijden. Zo ontstaat een ideale mix van eigenheid en bullshit.

Interessant is te kijken welke woorden in jouw vakgebied veel voorkomen en hoe vaak jij die (bewust) gebruikt. Laat me weten wat voor ‘bullshit’ jij tegen komt.

Online vind je veel voorbeelden van ‘Bullshit Bingokaarten’. Een paar links, een naar de Bullshit Bingo van managers en een naar die van marketeers.