De kern van je bedrijf zichtbaar in woorden 

De kern van je bedrijf zichtbaar in woorden

Je bent een ondernemer (MKB/ZZP) met een missie. Je loopt rond met het gevoel dat de teksten van jouw (of jullie) bedrijf

  • (nog) niet voor de volle honderd procent kloppen
  • de lading niet dekken
  • niet (meer) passen
  • niet of nauwelijks zijn afgestemd op jouw doelklant
  • of dat je in jouw branche door de bomen het bos niet ziet omdat iedereen dezelfde woorden gebruikt in zijn of haar marketingcommunicatie. En jij iets anders wilt.

Of, ‘last but not at least’:

  • dat het missen van de juiste woorden je beperkt voluit te gaan en naar buiten te treden, en allerlei excuses veroorzaakt als ‘mijn website is nog niet af’.

Herken jij je een van de bovenstaande punten?

Tijdens de dagsessie De kern van jouw bedrijf zichtbaar in woorden maken we een verdiepingsslag en vinden we die woorden die raken en de kern van je bedrijf, dienst en/of idee karakteriseren.

Je verwoordt per onderwerp in jouw eigen woorden:

  • Jouw kracht en dat van je bedrijf

Als je weet wat de kracht en kwaliteiten van jou en je bedrijf zijn, wat jou uniek maakt, dan kun je aangeven waarom klanten bij jou ‘moeten’ zijn. Als dienstverlener gaat het om wie jij bent en wat je uitstraalt, en jouw unieke set aan kwaliteiten en vaardigheden (en die van je medewerkers natuurlijk als je die hebt). Lever je producten dan is het de kracht van de producten in combinatie met die van jou.

  • Jouw drive, jouw missie, jouw vuur: dat wat maakt dat jij er echt voor gaat

Jouw passie, jouw missie – of hoe je het ook noemt – is jouw vuur. Dat wat betekenis heeft, en geeft. Of anders gezegd: het is het belangrijkste ingrediënt –  de basis van het verhaal wat je vertelt. Want daar gaan je ogen van fonkelen, en daarmee leg je de connectie met jouw klant/doelgroep.

  • Wat je bent en uitstraalt

Werk je als zelfstandige dan is je bedrijf lanceren hetzelfde als jezelf in de wereld zetten. Mensen doen zaken met jou. Het is dus zaak dat je verhaal en uitstraling in overeenstemming zijn met wie jij bent. Heb dus het lef om écht jezelf te zijn – in alles. Ook al wijk je compleet af van de ‘norm’ – als die er al is. Heb je een bedrijf met meerdere medewerkers dan moet dat wat je zegt en doet uiteraard ook congruent zijn én uitstralen via jouw medewerkers.

  • De kracht van jouw locatie (of juist: het niet hebben ervan)

Heb je een kantoor dat makkelijk bereikbaar is voor je doelgroep, werk je online, in het bos, of heb je iets anders dat maakt dat je ‘huisvesting’ uniek is en bijdraagt aan je verhaal.

  • Jouw hartsklant/-doelgroep

Als je een goed beeld hebt van je klant, kun je jouw woorden, en de look & feel van al je communicatie daarop afstemmen. Iedere klantgroep vraagt om een andere benadering en heeft andere marketingkanalen. Mensen in de zorg spreken nu eenmaal een andere taal dan die in de financiële sector. Ook consumeren ze andere media, et cetera.

  • De unieke kenmerken van je klant/doelgroep

Naast het benoemen van de klant voor wie jij graag werkt, is het goed te weten, wat de kenmerken van deze doelgroep zijn. Mannen van rond de 30 hebben andere kenmerken, leef- en werkomstandigheden dan die van 60. Hoe beter je bent afgestemd op je klant, en hoe beter jij weet aan welke kenmerken deze voldoet, hoe beter jij je verhaal hierop kunt richten.

  • De ‘pijn’ van je klant/doelgroep

Waardoor komt je klant in beweging? Zo lang hij nergens last van heeft, of niet intens sterk naar ‘iets’ verlangt, blijft hij meestal lekker ‘zitten waar hij zit’. De (onbewuste) ‘pijn’ en ‘problemen’ zijn de ‘haakjes’ in je marketing – dat waar jouw potentiële klanten zich in herkennen, en door aangesproken voelen.

  • Het verlangen van jouw klant

In navolging van de ‘pijn’, weet je ook waar je klant naar verlangt. Want dat is uiteindelijk waar jouw aanbod naartoe leidt. De klant wil uiteindelijk zijn verlangens vervuld hebben.

  • Dat wat jij je klanten biedt

De kern van de dienst of het aanbod dat jij je klanten biedt om de pijn op te lossen of   te verzachten en/of het verlangen te vervullen.

Aan het eind van de dag heb je de kernwoorden en het verhaal op hoofdlijnen voor:

  • de Over jou/ons pagina
  • een korte biografie: oneliner – te gebruiken op de header van je site, LinkedIn en andere on- en offline media
  • een persona-beschrijving van jouw klant/doelgroep, inclusief vertaling naar een ‘Voor wie-pagina’
  • sales- en/of andere teksten voor je website of andere uitingen.

Met andere woorden:

De eerste woorden staan op papier, en je kunt nu aan de slag met de basisteksten om jezelf, je bedrijf en je producten en diensten vol vertrouwen en in jouw eigen woorden te positioneren en lanceren.

Voel je een ‘Yes’, dan is de werkwijze als volgt:

  • Intakegesprek: als je hiermee aan de slag wilt, hebben we eerst contact – telefonisch of via Skype. Tijdens het gesprek kijk ik wat je al aan basisinformatie hebt.
  • Go or no go: tijdens/na het gesprek beslissen we of we met elkaar in zee gaan.
  • Sessie: is het antwoord ‘ja’, dan prikken we een datum voor een sessie van 10.00 – 16.00 uur (in Gouda) of van 13.30 – 16.30 uur, en krijg je van mij vragen om je voor te bereiden.

Investering:

Jouw investering voor deze dagsessie bedraagt € 745,- (excl. 21% BTW). Koffie/thee, lunch en lekkernijen zijn inbegrepen. Voor een middagsessie betaal je € 350,- (excl. 21% BTW).

Wil jij de kern van je bedrijf zichtbaar krijgen in woorden zodat jij je bedrijf met zekerheid kunt positioneren en lanceren, neem dan contact met mij op via info@marianneroelofs.nl. Of bel me op 06 52 12 69 48.