De kern van je bedrijf zichtbaar voor de wereld

De kern van je bedrijf zichtbaar voor de wereld – maandprogramma

Je bent een ondernemer (MKB/ZZP) met een missie. Je loopt rond met het gevoel dat de teksten van jouw (of jullie) bedrijf

  • (nog) niet voor de volle honderd procent kloppen
  • de lading niet dekken
  • niet (meer) passen
  • niet of nauwelijks zijn afgestemd op jouw doelklant
  • of dat je in jouw branche door de bomen het bos niet ziet omdat iedereen dezelfde woorden gebruikt in zijn of haar marketingcommunicatie. En jij iets anders wilt.

Of, ‘last but not at least’:

  • dat het missen van de juiste woorden je beperkt voluit te gaan en naar buiten te treden, en allerlei excuses veroorzaakt als ‘mijn website is nog niet af’.

Herken jij je een van de bovenstaande punten? En wil je een maand lang intensief gecoacht worden bij het ontdekken van de voor jou juiste woorden en jouw verhaal, en het schrijven van je teksten ….

Met dit maandprogramma De kern van jouw bedrijf zichtbaar voor de wereld maken we een verdiepingsslag en zetten we je op de rit. Tijdens de dagsessie, waar we mee beginnen, vinden we dé woorden die raken en de kern van je bedrijf, dienst en/of idee karakteriseren. Aansluitend schrijven we – in co-creatie – de basisteksten voor jouw marketingcommunicatie, zodat de kern van je bedrijf ook zichtbaar is voor de wereld. 

De onderdelen uitgelicht:

I. Een dagsessie om de kern van je bedrijf zichtbaar te maken – in jouw eigen taal

We verwoorden:

  • Jouw kracht en dat van je bedrijf

Als je weet wat de kracht en kwaliteiten van jou en je bedrijf zijn, wat jou uniek maakt, dan kun je aangeven waarom klanten bij jou ‘moeten’ zijn. Als dienstverlener gaat het om wie jij bent en wat je uitstraalt, en jouw unieke set aan kwaliteiten en vaardigheden (en die van je medewerkers natuurlijk als je die hebt). Lever je producten dan is het de kracht van de producten in combinatie met die van jou.

  •  Jouw drive, jouw missie, jouw vuur: dat wat maakt dat jij er echt voor gaat

Jouw passie, jouw missie – of hoe je het ook noemt – is jouw vuur. Dat wat betekenis heeft, en geeft. Of anders gezegd: het is het belangrijkste ingrediënt –  de basis van het verhaal wat je vertelt. Want daar gaan je ogen van fonkelen, en daarmee leg je de connectie met jouw klant/doelgroep.

  • Wat je bent en uitstraalt

Werk je als zelfstandige dan is je bedrijf lanceren hetzelfde als jezelf in de wereld zetten. Mensen doen zaken met jou. Het is dus zaak dat je verhaal en uitstraling in overeenstemming zijn met wie jij bent. Heb dus het lef om écht jezelf te zijn – in alles. Ook al wijk je compleet af van de ‘norm’ – als die er al is. Heb je een bedrijf met meerdere medewerkers dan moet dat wat je zegt en doet uiteraard ook congruent zijn én uitstralen via jouw medewerkers.

  • De kracht van jouw locatie (of juist: het niet hebben ervan)

Heb je een kantoor dat makkelijk bereikbaar is voor je doelgroep, werk je online, in het bos, of heb je iets anders dat maakt dat je ‘huisvesting’ uniek is en bijdraagt aan je verhaal.

  • Jouw hartsklant/-doelgroep

Als je een goed beeld hebt van je klant, kun je jouw woorden, en de look & feel van al je communicatie daarop afstemmen. Iedere klantgroep vraagt om een andere benadering en heeft andere marketingkanalen. Mensen in de zorg spreken nu eenmaal een andere taal dan die in de financiële sector. Ook consumeren ze andere media, et cetera.

  • De unieke kenmerken van je klant/doelgroep

Naast het benoemen van de klant voor wie jij graag werkt, is het goed te weten, wat de kenmerken van deze doelgroep zijn. Mannen van rond de 30 hebben andere kenmerken, leef- en werkomstandigheden dan die van 60. Hoe beter je bent afgestemd op je klant, en hoe beter jij weet aan welke kenmerken deze voldoet, hoe beter jij je verhaal hierop kunt richten.

  • De ‘pijn’ van je klant/doelgroep

Waardoor komt je klant in beweging? Zo lang hij nergens last van heeft,  de ‘pijn’ niet groot genoeg is, of hij niet intens sterk naar ‘iets’ verlangt, blijft hij meestal lekker ‘zitten waar hij zit’. Die (onbewuste) ‘pijn’ en ‘problemen’ zijn de ‘haakjes’ in je marketing – dat waar jouw potentiële klanten zich in herkennen, en door  aangesproken voelen.

  • Het verlangen van jouw klant

In navolging van de ‘pijn’, weet je ook waar je klant naar verlangt. Want dat is uiteindelijk waar jouw aanbod naartoe leidt. De klant wil uiteindelijk zijn verlangens vervuld hebben.

  • Dat wat jij je klanten biedt

De kern van de dienst of het aanbod dat jij je klanten biedt om de pijn op te lossen of   te verzachten en/of het verlangen te vervullen.

Aan het eind van de dag heb je de kernwoorden en het verhaal op hoofdlijnen voor:

  • de Over jou/ons pagina
  • een korte biografie: oneliner – te gebruiken op de header van je site, LinkedIn en andere on- en offline media
  • een persona-beschrijving van jouw klant/doelgroep, inclusief vertaling naar een ‘Voor wie-pagina’
  • sales- en/of andere teksten voor je website of andere uitingen.

II. Een maand lang begeleiding bij het schrijven van je teksten

Aansluitend gaan we een maand lang aan de slag met de basisteksten voor jouw (marketing)communicatie. We doen dat in co-creatie. Ik doe een voorzet, je krijgt tips van mij, schrijft zelf teksten en ik redigeer tot de teksten op jouw lijf en bedrijf geschreven zijn. Belangrijk is dat we er continu mee bezig zijn zodat we in een flow komen en de teksten ook daadwerkelijk binnen enkele weken gereed zijn. Zodat jij ook écht kunt lanceren.

Doen we dat niet dan wordt het zowel voor jou als voor mij minder werkbaar en krijgen we situaties als: ‘Waar ging het nu eigenlijk om’. En: ‘Wat hadden we nu afgesproken.’ Bovendien vertraagt dit de lancering. En dat is precies het tegenovergestelde van wat je wilt.

Denk je ‘Yes’, dit programma is op mijn lijf geschreven?

Dan is de werkwijze als volgt:

  • Intakegesprek: als je hiermee aan de slag wilt, hebben we eerst contact – telefonisch of via skype. Tijdens het gesprek kijk ik wat je al aan basisinformatie hebt. Het is belangrijk dat je al een bedrijf hebt, en weet wat je wilt, maar dat nog niet scherp kunt verwoorden.
  • Go or no go: tijdens/na het gesprek beslissen we of we met elkaar in zee gaan.
  • Sessie: is het antwoord ‘ja’, dan prikken we een datum voor een sessie van 10.00 – 16.00 uur (in Gouda), en krijg je van mij vragen om je voor te bereiden.
  • Na afloop van de dagsessie krijg je tips voor het schrijven en maken we een planning om in co-creatie de teksten te realiseren, waarmee jij je bedrijf zichtbaar maakt aan de wereld. Het contact verloopt hoofdzakelijk per mail. Waar nodig bellen of skypen we, of ontmoeten elkaar voor een (wandel)sessie, zodat jouw woordenstroom weer op gang komt.

Investering:

De investering voor dit maandprogramma bedraagt € 1495,- (excl. 21% BTW). Koffie/thee, lunch en lekkernijen tijdens de (dag)sessie en de eventuele wandeling zijn hierbij inbegrepen.

Wil jij binnen een maand de kern van je bedrijf zichtbaar hebben voor de wereld, neem dan contact met mij op via info@marianneroelofs.nl, of bel me 06 52 12 69 48.

Als jij de basisteksten voor je marketing hebt, hoef je daar niet meer van wakker te liggen en kun je mensen met een gerust hart naar je site en andere (online) media verwijzen, omdat daar precies omschreven staat wie je bent en wat jij biedt.