Duidelijk zijn loont

Duidelijk zijn loont

Duidelijk zijn. Op een aantrekkelijke manier vertellen wat je te melden hebt. Het is en blijft een uitdaging. Veel ondernemers stoeien ermee. Ergens hebben ze wel een verhaal in hun hoofd, of voelen ze wat ze willen zeggen. Maar als ze achter hun laptop zitten om teksten voor hun site en andere media te schrijven, dan hapert het. Ook tijdens het netwerken staan ze te hakkelen, of duurt het vaak (te) lang voordat ze op stoom zijn. Hierdoor missen ze vaak de boot.

En voor een heleboel andere ondernemers geldt dat ze wel teksten hebben, maar als je op hun site komt, moet je lang zoeken voordat je ziet wat ze nu precies bieden. Ook is het vaak onduidelijk – je krijgt er geen concreet beeld bij. Of het ziet er hetzelfde uit als bij hun concullega’s.

Herkenbaar? In dit blog een aantal redenen waarom duidelijk zijn en het hebben van kernwoorden en een helder en aantrekkelijk verhaal en goede teksten een ‘must’ zijn.

Snelheid
In een wereld met een overvloed aan informatie: waar snelheid regeert en mannen online gemiddeld 6 seconden de tijd nemen om te ontdekken of een website interessant is, en vrouwen slechts 4. Waar veel ondernemers dezelfde templates voor websites inzetten, en gebruik maken van soortgelijke stockfoto’s en opmaakprogramma’s. En bijna allemaal dezelfde taal spreken. Anders gezegd: onbewust – of sommige misschien juist bewust – woorden van elkaar overnemen. In die wereld, ook jouw wereld, is het een uitdaging jezelf en/of je bedrijf in alle eigenheid in de wereld te zetten.

Hapklare brokken
Het komt bovendien vaak voor dat veel ondernemers uiteenlopende dingen doen voor verschillende klant- en doelgroepen, zonder dat een rode draad of duidelijk aanbod zichtbaar is. Ze denken dat het voor de potentiële klant logisch is, dat die daar zelf wel chocola van maakt. Of gewoon contact opneemt als hij iets wil. Terwijl de klant het tegenovergestelde verlangt: hapklare brokken. Klanten hebben helemaal geen zin om zelf alle informatie-eindjes aan elkaar te knopen en verbanden te leggen. Helemaal niet als ze het elders op een presenteerblaadje krijgen.

Ze onthouden wat jij wilt dat ze onthouden
Wat hierboven staat, geldt niet alleen online. Ook in het ‘offline’ verkeer is meestal weinig tot geen gelegenheid om er uitgebreid voor te gaan zitten om je verhaal te doen. Ook dan zijn snelheid en duidelijkheid geboden, en zoals bekend: de meeste mensen luisteren bar slecht. Laat staan dat ze onthouden wat jij graag wilt dat ze onthouden.

Wees specifiek
Daarbij komt dat veel ondernemers hun verhaal doen aan de hand van een ‘beroeps- of bedrijfsbeschrijving’, zoals coach of accountantskantoor. Containerbegrippen waar iedereen een eigen beeld bij heeft, maar waar tal van varianten van zijn met verschillende specialismen, doelgroepen en diensten. En dan heb ik het nog niet eens over het uitgebreidere verhaal met de missie en de visie, de bijzondere en kleurrijke kwaliteiten van jou als ondernemer, en de eigenheid van de mensen die je (mogelijk) in dienst hebt.

Eigenheid
Kortom: tijd om eens te kijken hoe het staat met jouw verhaal en teksten. Een waarin jouw bedrijfseigen, unieke woorden en beelden schitteren. Om je eigenheid te laten zien. En vooral wat je betekent voor je klanten, zodat ze in één ‘opslag’ zien of horen waarvoor ze bij jou moeten zijn. En wat jou (en je medewerkers) uniek maakt – anders dan anderen. Want mensen doen – nog steeds – zaken met mensen met wie ze een klik hebben.

Verlang jij ook naar heldere en goed leesbare teksten die op je (bedrijfs)lijf geschreven zijn en die beklijven bij jouw ideale klant?

Kom in actie en maak er werk van. Duidelijk zijn loont.

Ik help je er graag bij.


Speak Your Mind

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.