De noodzaak van goede basisteksten voor je bedrijf

De noodzaak van goede basisteksten voor je bedrijf

In dit blog vertel ik over de noodzaak van heldere en goede basisteksten voor je bedrijf. Zowel voor social media, als met netwerken. En ik geef je tips, zodat jij ook aan de slag kunt met die van jou.

Duidelijk zijn. Op een aantrekkelijke manier vertellen wat je te melden hebt. Het is en blijft een uitdaging. Veel ondernemers stoeien ermee. Ergens hebben ze wel een verhaal in hun hoofd, of voelen ze wat ze willen zeggen. Maar als ze achter hun laptop zitten om teksten te schrijven, hapert het. Ook tijdens het netwerken staan ze te hakkelen. Of duurt het vaak (te) lang voordat ze op stoom zijn. Hierdoor missen ze de boot.

En voor veel andere ondernemers geldt dat ze wel teksten hebben, maar als je op hun site komt moet je lang zoeken voordat je ziet wat ze bieden. Ook is het vaak vaag omschreven. Je krijgt er geen concreet beeld bij. Of ze zijn nagenoeg hetzelfde als collega’s uit dezelfde branche.

Herkenbaar?

Snelheid

In een wereld met een overvloed aan informatie: waar snelheid regeert en mannen online gemiddeld 6 seconden de tijd nemen om te ontdekken of een website interessant is. En vrouwen slechts 4.

Waar veel ondernemers dezelfde templates voor websites inzetten, en gebruik maken van soortgelijke stockfoto’s en opmaakprogramma’s. En bijna allemaal dezelfde taal spreken. Anders gezegd: de meeste onbewust woorden van elkaar overnemen. In die wereld, ook jouw wereld, is het een uitdaging jezelf en/of je bedrijf in alle eigenheid in de wereld te zetten.

Hapklare brokken

Het komt bovendien vaak voor dat ondernemers uiteenlopende dingen doen voor verschillende klanten, zonder dat een rode draad of duidelijk aanbod zichtbaar is. Ze denken dat het voor de potentiële klant logisch is, dat die daar zelf wel chocola van maakt. Of gewoon contact opneemt als hij iets wil. Terwijl de klant het tegenovergestelde verlangt: hapklare brokken. Klanten hebben helemaal geen zin om zelf alle informatie-eindjes aan elkaar te knopen en verbanden te leggen. Helemaal niet als ze het elders op een presenteerblaadje krijgen.

Laat ze onthouden wat jij wilt dat ze onthouden

Wat hierboven staat, geldt niet alleen online. Ook in het ‘offline’ verkeer is meestal nauwelijks gelegenheid om uitgebreid je verhaal te doen. Ook dan zijn snelheid en duidelijkheid geboden. En zoals bekend: de meeste mensen luisteren bar slecht. Laat staan dat ze onthouden wat jij graag wilt dat ze onthouden.

Wees specifiek

Daarbij komt dat veel ondernemers hun verhaal doen aan de hand van een ‘beroeps- of bedrijfsbeschrijving’, zoals coach of accountantskantoor. Containerbegrippen waar iedereen een eigen beeld bij heeft, maar waar tal van varianten van zijn met verschillende specialismen, doelgroepen en diensten. En dan heb ik het nog niet eens over het uitgebreidere verhaal met de missie en de visie, de bijzondere en kleurrijke kwaliteiten van jou als ondernemer, en de eigenheid van de mensen die je (mogelijk) in dienst hebt.

Eigenheid

Kortom: tijd om eens te kijken hoe het staat met jouw verhaal en teksten. Een waarin jouw bedrijfseigen, unieke woorden en beelden schitteren. Om je eigenheid te laten zien. En vooral wat je betekent voor je klanten, zodat ze in één ‘opslag’ zien of horen waarvoor ze bij jou moeten zijn. En wat jou (en je medewerkers) uniek maakt – anders dan anderen. Want mensen doen – nog steeds – zaken met mensen met wie ze een klik hebben.

Verlang jij ook naar heldere en goede basisteksten die op je (bedrijfs)lijf geschreven zijn en die beklijven bij jouw ideale klant?

Kom in actie en maak er werk van.

Ik help je er graag bij.

Lees ook: En, wat doe jij?


Speak Your Mind

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.