Hoe lang moet een goede tekst zijn?
Hoe lang moet een goede tekst zijn? Op je site, op je salespagina, in je blogs en bijdrages? Deze vraag heb jij jezelf ongetwijfeld een of meerdere keren gesteld. Is er een eenduidig antwoord te geven? Nee, ik leg je uit waarom aan de hand van een aantal voorbeelden.
Ik sprak een tijdje terug een ondernemer die nieuwe teksten voor zijn site wil. Of ik hem kon helpen met korte en kernachtige teksten, want zelf was hij nogal lang van stof en hij wilde het anders. Uiteraard ben ik in staat om korte en kernachtige teksten te schrijven. Maar ik adviseerde hem toch om ze niet al te kort te maken, om meerdere redenen.
Matchen met de realiteit
Allereerst vind ik dat als je heel erg lang van stof bent, je mensen niet de indruk moet geven dat je altijd kort en kernachtig formuleert. Het beeld dat je online geeft, moet matchen met de realiteit. Beetje raar als je iemand later ‘live’ spreekt en ‘het duurt maar en duurt maar’ voordat jij je punt maakt. Andersom werkt natuurlijk ook niet. Ben je altijd kort van stof dat moet je je teksten ook niet ellenlang maken.
Overtuigen
Ik heb er eerder over verteld: het know – like – trust-principe. Of anders gezegd de weg die mensen afleggen voordat ze overgaan tot een aankoop. Je wilt iemand (of iets) eerst leren kennen voordat je hem of haar leuk vindt en uiteindelijk vertrouwt. Over het algemeen heb je lange(re) teksten nodig om mensen te overtuigen. Al is het maar voor hun gemoedsrust. Salespagina’s zijn niet voor niets lang(er). En als je vroeger weleens naar Tell Sell hebt gekeken, dan hoef ik je ook niet uit te leggen hoe het werkt. Je werd (en wordt misschien nog steeds) eindeloos meegenomen in die spotjes, met als enige doel: overtuigen, zodat je op de koopknop drukt. Waarschijnlijk heb je dat ooit ook weleens gedaan en staat er nu ergens in huis een nutteloos apparaat eindeloos stof te happen. Uiteraard geldt: hoe duurder een dienst of product hoe meer tekst er nodig is om te overtuigen.
Moet jij ze overtuigen? Nee, jij moet ze tekst geven waarmee ze zichzelf of hun (zaken)partner kunnen overtuigen. Onbewust weten ze vaak allang of ze met je in zee willen.
Altijd lange teksten?
Betekent dit dat je altijd lange teksten moet schrijven? Nee, natuurlijk niet. Je kunt prima korte teksten schrijven, om mensen te inspireren of kennis over te dragen. Een korte post op LinkedIn bijvoorbeeld van zo’n 220 woorden, is een prima middel om regelmatig van je te laten horen. En zo’n kort bericht kan zeer treffend zijn. Maar ook dan zal je vaker ‘langs moeten komen’ zoals ik dat altijd zeg. Mensen moeten regelmatig iets van je zien om je te leren kennen, et cetera.
Zo lang het boeit
Een andere maatstaf, en dat is misschien wel de belangrijkste: een tekst is aantrekkelijk zolang hij boeit. Teksten die lang gemaakt worden omdat lange teksten beter scoren – om wat voor reden dan ook – maar die niet meer door heen te komen zijn… Dat is het laatste wat je wil.