Jezelf op waarde schatten als ondernemer

Jezelf op waarde schatten als ondernemer

Jezelf op waarde schatten als ondernemer, en benoemen wat jij meeneemt in de diensten of producten die jij levert, kan je onderscheiden. Waarom? En hoe dan? Dat schrijf ik in dit blog. Want het kan zomaar zijn dat er meer waarde in jou zit dan je laat zien.

Als ik dit schrijf ben ik bijna 56. Aardig op leeftijd (in de ogen van iedereen die jonger is). Ik vergeet vaak mijn leeftijd omdat ik me nog jong en fit voel, en dromen en plannen heb voor nog minstens zoveel jaar. Ondertussen staan er wel 56 jaren levens- en 30 jaren werkervaring op de teller. En dus ook een zelfde aantal jaar met mijn kwaliteiten en onhebbelijkheden, en alles wat ik heb geleerd, ervaren en meegemaakt…

Teksten tegen het licht houden

Dit neem ik allemaal mee in mijn werk. Als ik iemand ontmoet en alleen meld dat ik tekstschrijver ben, doe ik mezelf enorm tekort. Tegelijkertijd weet ik – het is niet voor niets mijn vak – dat het soms verdraaid lastig is om te vertellen wat ik dan wél ben en wat ik te bieden heb.
Een paar weken geleden werd ik eraan herinnerd dat ook ik mijn teksten weer eens tegen het licht mag houden en nog verder mag aanscherpen. Het kwam door een mailtje van een ondernemerscoach, en de onderstaande referentie die ik ontving van Katja Wetsteijn.

“Het is een gouden combinatie: een businesscoach die jouw bedrijfsvisie vertaalt naar je eigen woorden. De complimenten die ik vanuit mijn netwerk heb ontvangen op mijn nieuwe website, geven weer dat het zo relevant is dat Marianne mij mijn eigen verhaal heeft laten vertellen. Want zelfs al kan ik best lekker schrijven, zij haalt het beste in je naar boven, zet je aan het denken, en duwt je nét even verder dan je zelf zou doen. Dank! Dat er maar vele mooie nieuwe combinaties uit voort mogen vloeien.”    

Het bijzondere is dat in dit kleine stukje tekst een aantal van mijn beroepen naar voren komen: coach, ondernemers/businesscoach, tekstschrijver en marketingcommunicatieadviseur. En ook mijn kwaliteiten en vaardigheden, zoals: goede luisteraar, mensen zien wie ze werkelijk zijn en spiegelen. Als ik jouw teksten schrijf, of alleen met je op zoek ga naar jouw woorden en positionering zet ik dit dus allemaal in.
En dan heb ik het nog niet eens over mijn kwaliteiten als creativiteit, nieuwsgierigheid, positiviteit en de nodige ervaringen privé, die mijn leven verrijkten, want ook die krijg je er bij.

Je bent meer dan …

Waarom schrijf ik dit? Omdat ik weleens de neiging heb mezelf tekort te doen en niet alles benoem in wat ik meeneem in mijn werk. En daarin ben ik niet de enige. Ook jij bent waarschijnlijk meer dan die coach, die adviseur, die trainer, die fotograaf, die ….

Sowieso pleit ik ervoor je functienaam zo min mogelijk te gebruiken. Het is vaak een containerbegrip. Beter is te vertellen wat je biedt, zodat mensen écht weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. En in het verlengde van dit blog: laat ook zien wat je ‘meeneemt’, zodat jij jezelf, maar ook je potentiële klanten je meer op waarde (kunnen) schatten.

Maak een inventarisatie van wat jij meeneemt

Mooie oefening is eens te inventariseren wat jij meeneemt in je werk, en te kijken of je dit ook laat zien aan de wereld.

Ik ben benieuwd welke beroepen, rollen en/of kwaliteiten bij jou onderbelicht zijn in je (marketing)communicatie.