Ook in je marketing: eerst kennismaken en verleiden en dan pas een aanzoek

Ook in je marketing: eerst kennismaken en verleiden en dan pas een aanzoek

Ook in je marketing: eerst kennismaken en verleiden en dan pas een aanzoek. Wat dat betreft is daten privé, niet heel anders dan zakelijk. Daarin volgen de meeste mensen eenzelfde proces. Ze gaan pas met je in zee als ze je zien zitten en vertrouwen. Zorg dus dat je je marketingmiddelen zoals je website daarop inricht. In dit blog vertel ik je er meer over.   

Weet jij nog hoe dat ging – of gaat – als je iemand leuk vindt. Iets trekt je aan, je kijkt eerst voorzichtig, het liefst zonder dat diegene het doorheeft. Dat zet je de volgende stap: je probeert zijn of haar aandacht te vatten, maakt connectie en als die persoon ook nieuwsgierig is naar jou stel je jezelf voor. Gewoon, simpel eerst met je naam. En dan ga je wat over koetjes en kalfjes praten, je biedt elkaar een drankje aan, vraagt naar elkaars interesses en kijkt of er raakvlakken zijn. Is het leuk dan spreek je een tweede keer af. Voor nog een drankje, of misschien al een etentje. Klikt het echt dan worden de gesprekken diepgaander en er is af en toe misschien zelfs een voorzichtige aanraking….

Datingproces

Bij nieuwe klanten krijgen verloopt het ‘datingproces’ ongeveer hetzelfde. Maar toch zie ik veel ondernemers die gelijk verkering vragen of een aanzoek doen. Die zeggen hun naam en meteen daarna vertellen ze wat ze voor je kunnen betekenen als je verkering neemt. Ik kan je zeggen: dat werkt zelden of nooit als je diensten verkoopt. Zelfs bij relatief goedkope en laagdrempelige producten, zoals kaas of andere lekkernijen wil je graag eerst even proeven voordat je tot een aankoop overgaat. En die ondernemers geven je daar ook de gelegenheid toe, want ze weten dat het werkt.

Know – Like – Trust

In de marketing wordt dit proces: KNOW – LIKE – TRUST genoemd. Eerst iets/iemand leren kennen, dan leuk vinden (of niet natuurlijk), dan vertrouwen en pas dan kopen. Hoe duurder een dienst of product, hoe langer dit proces duurt. Ga jezelf maar na: ook jij koopt niet blind iets van duizend euro, misschien zelfs niet voor honderd. Je wilt op de een of andere manier weten waar je je geld aan uitgeeft en vertrouwen hebben dat je de juiste beslissing neemt – je moet het aan jezelf kunnen verkopen dat je geld uitgeeft.
Op je website werkt het niet anders. Ook daar stel je jezelf voor, je vertelt over jezelf, je inspireert door je kennis te delen, je geeft iets weg, en laat anderen over je vertellen. Op deze manier maak je jouw potentiële klanten nieuwsgierig naar jouw aanbod en overtuig je ze contact op te nemen en uiteindelijk natuurlijk: met je in zee te gaan.

Onlangs lanceerde Katja Wetsteijn, een van mijn klanten, haar site en zij kreeg precies de feedback, die mijn intentie bij het schrijven van de teksten voor sites onderschrijft.

‘Wow Katja, wat is het een goede site geworden. Daar valt echt niets op aan te merken! Doet precies wat hij moet doen: het laat zien dat je er echt verstand van hebt en enthousiast over bent, en verleidt om contact op te nemen. Die pakketten vind ik ook een heel goed idee. Well done!!’

Als je op haar site kijkt, zie je dat het aanbod zelfs ontbreekt op de homepage. Nou hoeft dat van mij niet per se, maar als je het erop zet, vermeld het dan (bijna) als laatste.

Heb jij vragen over de teksten van je website. Laat het me weten. Dan kijk ik voor je wat jou verder brengt.