Ondernemerschap in roerige tijden

Ondernemerschap in roerige tijden

Een blog over het ondernemerschap en keuzes maken in roerige tijden. Wat moet je als je net met je bedrijf begonnen bent, al je opdrachten gecanceld zijn, face to face werkt, of … Je kunt afwachten totdat de storm weer is gaan liggen. Of doorgaan, op een manier die past bij de omstandigheden, en wellicht nieuwe mogelijkheden biedt. Aan jou de keuze.

Doorwerken

Ik werk door de komende tijd. Want ik weet dat als ik de trein stop – of op een zijspoor zet – het onwijs veel energie kost om deze weer op te starten. Ik kan hem beter rijdende houden. De afgelopen jaren heb ik op veel stations stil gestaan. Door leuke als minder leuke omstandigheden overigens. Of doordat ik simpelweg vocht tegen de realiteit. Wat maakt dat ik iedere keer en nu ook weer doorga?

Jaren geleden alweer schreef ik hier al een blog over. Dat ook nu heel passend is.

Kiezen is creëren

Ik las ooit op aanraden van een klant het boek ‘De weg van de minste weerstand’ van Robert Fritz – over de kunst van het creëren. Wat mij vooral aansprak, was zijn visie op keuzes. Fritz onderscheidt drie soorten: de primaire, secundaire en fundamentele keuze. Bewustzijn van de eerste twee maken het dagelijkse bestaan een stuk makkelijker. De fundamentele keuze is diepgaand en koersbepalend.

Heel veel mensen richten zich bij het maken van keuzes op processen. Veel goede voornemens aan het begin van het jaar, zoals ‘meer sporten, minder eten, meer genieten, beter voor mezelf zorgen en meer omzet draaien’. Voornemens die iets zeggen over een proces. Op zich niets mis mee. De vraag is alleen: wat wil je er mee? Fritz onderzocht dit en kwam tot de conclusie dat veel mensen die zich op het proces richten dat eigenlijk ook niet goed weten, ze kunnen een paar stappen vooruit zien, maar weten niet precies waar het ze brengt. Of het is gericht op het vermijden van iets.

Volgens mij een belangrijke reden waarom de meeste goede voornemens eind januari al weer vergeten zijn.
Met een primaire keuze kies je wel voor een resultaat: bijvoorbeeld 5 kilo afvallen of 10.000 euro meer omzet maken. Door dit te benoemen gebeurt er ineens iets. Er ontstaat een ontkiemingsenergie, die je in staat stelt die richting op te gaan waar ook je graag heen wilt gaan. Het maken van secundaire keuzes (in dienst van de primaire keuze), zoals het laten staan van een stuk appeltaart respectievelijk het doen van een extra belrondje naar potentiële klanten, wordt dan ineens een stuk makkelijker.

Hoe houd je dit vol?

Fritz vroeg zich af waarom het sommige mensen lukt hun primaire keuzes, op zowel korte als lange termijn, te leven en daarin ook succesvol te zijn. Wat maakt dat zij wel creëren wat ze verlangen, ook al gaat dat gepaard met tegenslagen. Hij ontdekte dat deze mensen een fundamentele keuze maken. Een keuze die is gericht op een fundamentele zijnstoestand of oriëntatie op het leven. Denk dan aan: vrij zijn, gezond zijn, trouw aan jezelf zijn.
‘Zodra iemand de fundamentele keuze maakt zich te wijden aan het hoogste dat diegene in zich heeft (of aan een bepaald doel in het leven) en dat wil verwezenlijken, blijkt iemand in staat talrijke veranderingen aan te brengen die van te voren niet of nauwelijks mogelijk leken.’

Dan bepalen niet langer het verleden en de omstandigheden wat er gebeurt in het (zakelijke) leven. Sterker nog: ‘Voor wie een fundamentele keuze maakt, zijn gemak en comfort niet eens een punt, want het handelen is steeds gebaseerd op wat strookt met de fundamentele keuze.’

Fundamentele keuzes

Mijn fundamentele keuzes zijn ook nu: vrij, gezond en trouw aan mezelf zijn. Dat maakt bijvoorbeeld dat ik iedere keer doorzet in mijn ondernemerschap. En mezelf bij mijn kladden pak, en weer ergens de energie, inspiratie en ideeën vind om mijn ding te doen.

Natuurlijk heb ik de afgelopen dagen even op de nieuwe situatie moeten kauwen. Want ik zit hier natuurlijk ook niet op te wachten. Helemaal omdat ik graag persoonlijk contact heb, zodat ik of dat wat ze zeggen en schrijven daadwerkelijk uit hun hart komt, en van henzelf is. Mijn bedrijf zo inrichten dat ik online onderneem is de meest voor de hand liggende oplossing, en ja daar ga ik mijn aanbod op inrichten, zodat dit mogelijk wordt. Maar op een manier dat ik ook mijn klant nog in de ogen kan kijken.

Ondernemerschap in roerige tijden – wat doe jij?

Wat doe jij? Blijf jij trouw aan je fundamentele keuzes en ga je ervoor – ook al is het op een andere manier – of laat je de omstandigheden jouw situatie bepalen?