Ondernemersmindset – Investeren

Geldzak

Ondernemersmindset – Investeren:

‘geld uitgeven voordat je het hebt’

Dit vertellen ze je niet als je voor jezelf begint – deel 3

In de bijna 14 jaar dat ik ondernemer ben, heb ik veel geïnvesteerd. In vakgerichte kennis en vaardigheden en –  net zo belangrijk: in apparatuur, software, kennis, vaardigheden, marketing & pr, begeleiding, en in de ontwikkeling van mijzelf als persoon en als ondernemer – onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Investeren in het ondernemerschap is iets dat veel ondernemers vergeten op te nemen in hun begroting. Ook uit onwetendheid, zoals een van mijn klanten aangaf:

‘Je weet als startend ondernemer niet wat je nodig hebt, en dus ook niet waar je naar op zoek moet.’

Laat staan dat je geld reserveert om hierin te investeren.

Ook word je weinig tot niets verteld over het moment van investeren. Als ondernemer geef je namelijk geld uit voordat je het hebt – de kosten gaan voor de zogenaamde baten. Iets dat haaks staat op wat de meeste van ons van huis uit hebben meegekregen.

De doorsnee (startende) zelfstandige ondernemer houdt rekening met investeringen voor een logo, visitekaartjes, een website, wat technische apparatuur zoals een telefoon en computers, en eventueel voor een werkplek en enkele vakinhoudelijke cursussen.

Nu chargeer ik het natuurlijk een beetje, maar ik vrees dat ik er niet heel ver naast zit. De meeste denken eerst geld te gaan verdienen, en pas dan – als ze het hebben – aan uitgeven.

Vertaal je dat bijvoorbeeld naar de sport: dan had Epke Zonderland eerst wereldkampioen moeten worden voordat hij zich een goede sportcoach, mental coach, klasse fysiotherapeut, zakelijk manager, topmateriaal, en meer van dat soort zaken had kunnen veroorloven.

Of had hij eerst moeten vragen of iemand hem gratis of met korting had willen coachen en managen, zonder erbij na te denken dat die coach ook in zijn onderhoud, opleiding en vitaliteit moet voorzien……

Geen enkele sporter die op deze gedachte komt!

Waarom denken veel zzp’ers het dan wel in die volgorde te kunnen doen en kondigen ze bij voorbaat al aan weinig of helemaal geen geld te hebben.

Ik zie op Facebookgroep regelmatig mensen om gratis logo’s of verdienmodellen vragen ….

Als je als ondernemer zelf niet investeert, hoe kun je dan verwachten dat anderen bij jou wel wil investeren. Dat is het water willen laten stromen zonder zelf de kraan open te draaien.

Ondernemen is in meerdere opzichten topsport. En vraagt om eenzelfde aanpak. En ja, dan moet je misschien je bedrijf stapsgewijs opbouwen, eerst nog even door sparen, lenen, of andere financieringsbronnen aanboren – denk bijvoorbeeld aan: je auto verkopen, een keer minder of anders op vakantie of uiteten, zelf koken of je huis schoonmaken, niet-gebruikte spullen op Marktplaats zetten, of barterdeals sluiten.

Als je écht iets wilt dan ga je ervoor en investeer – op alle fronten. En heb je goede mensen om je heen die je daarin begeleiden. Ook als je al jaren onderneemt.

‘Dat wat jij wilt investeren om je dromen te verwezenlijken,

staat in verhouding tot de waarde die jij jezelf toekent’ ~ onbekend

Waar investeer je in als je onderneemt/gaat ondernemen:

  • zakelijk: boekhouder/fiscalist; verzekeringen (AOV, (beroeps)aansprakelijkheid, inboedel); ondernemersvereniging; inschrijving KvK; leveringsvoorwaarden; bankkosten; kantoor/praktijkruimte in- of extern; hard- en software voor apparatuur en instrumenten; juridische en technische ondersteuning, en mogelijk ook die van een VA/PA
  • coaching/training: zowel bij de start als tijdens het verdere verloop en groei: voor jouw ondernemersmindset, ondernemerskennis, marketing, en persoonlijke ontwikkeling, zodat je er ook echt voor gaat en al je angsten en andere devils in de ogen durft te kijken en transformeert
  • marketing/pr-middelen, waaronder: branding (ontwerp en vormgeving huisstijl); teksten; professionele (portret)foto’s en illustraties; drukwerk; netwerkclubs en –borrels; events; social media; advertenties; banners; flyers; maillijsten en video
  • vakkennis: vakliteratuur; beroepsvereniging; intervisie; vakinhoudelijke cursussen en opleidingen; evenementen
  • producten/diensten die je levert
  • gezondheid/vitaliteit

Het ideaalplaatje is dat je de omstandigheden en inzet van derden zo creëert en arrangeert dat jij alleen doet waar jouw hart ligt – en dus ook jouw kracht. Op die manier kun je alles geven aan dat waar jij, en dan ook echt alleen jij, van waarde bent! En daar wil je best in investeren, lijkt me!

Wil jij ontdekken waar je hart ligt en een stevig fundament van de marketing van je bedrijf leggen? En natuurlijk: investeren. Mail me: info@marianneroelofs.nl

Lees ook:

Wat ze je niet vertellen als je voor jezelf begint

Deel 1: Waar bestaat het fundament van je bedrijf uit

Deel 2: Ondernemersmindset – Succes

 


Speak Your Mind

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.