Ondernemersmindset – Succes

060.070 DSC03203.mod_resize

Dit vertellen ze je niet als je voor jezelf begint – deel 2

Ondernemersmindset

Als je ‘voor jezelf begint’ of al langere tijd onderneemt is het hebben van een ‘Ondernemersmindset’ of ‘Mindset voor succes’ een must. Maar wat is dat. Het klinkt erg Amerikaans. Niks voor ons nuchtere Hollanders. Of toch wel? Vertaald is het gewoon: ‘De manier waarop échte en succesvolle ondernemers denken en doen.’

Voor mij was de Ondernemersmindset een van de grootste eyeopeners. Want ondernemers denken en doen anders dan mensen in loondienst. Ja, ook anders dan ondernemende werknemers in loondienst, want ondernemen voor eigen rekening – met alle risico’s en uitdagingen die erbij horen – is compleet anders dan onder verantwoording van een ander. Je voelt dan niet de werkelijke ‘ondernemers-thrill’ als je een stap zet!

Het ontwikkelen van een ondernemersmindset is helaas niet iets wat je in een maand uit een boekje leert – het is een doorlopende activiteit. Ondernemen is jezelf in de wereld zetten, zeker als je dit vanuit je hart doet, en zelf het instrument bent. En dat vraagt continu om aandacht. Als er bij jou ergens een kink in de kabel zit – zowel in je hoofd als je lijf, dan zit die ook in je bedrijf. Zonder pardon!

Een ondernemersmindset bevat ook ogenschijnlijke tegenstrijdigheden. Het is anders dan wat je op het eerste gezicht logisch vindt – of beter gezegd: anders dan wat je altijd dacht dat logisch was, en mogelijk van huis uit hebt meegekregen. In het ondernemerschap gelden motto’s als: ‘Succesvol zijn voordat je het bent’, ‘Geld investeren voordat je het hebt verdiend’ en: ‘Alles geven wat je in huis hebt, zonder gelijk te ontvangen.

Ik belicht de komende blogs een aantal elementen van de Ondernemersmindset. Dit keer aandacht voor succes.

Succes: succesvol zijn voordat je het bent

Ik dacht altijd dat je pas succesvol bent als je een x-aantal klanten hebt, bijdraagt aan de samenleving, een vette bankrekening hebt en je overall doelen behaalt – om maar een paar ingrediënten te noemen. En: ik vond het helemaal ‘not done’ om van mezelf te zeggen dat ik succesvol ben. Ik zei vaak: ‘Dat is iets dat zeg je niet van jezelf. Dat kunnen alleen anderen doen.’

Maar zeg eens eerlijk: koop jij brood van een bakker die niet weet of zijn brood lekker en gezond is, en je verwijst naar zijn klanten? En eet jij bij een kok die niet vol trots vertelt dat hij geweldig voor je heeft gekookt? Gek genoeg vinden we dat normaal. Maar als je als tekstschrijver, adviseur, coach of stylist ineens ‘moet’ roepen dat jij goed bent, dan wordt het al lastiger….

Echter: Pas als jij er zelf in gelooft, geloven je klanten het ook. En ja, natuurlijk zijn die referenties belangrijk, maar die helpen niet als jij niet laat zien dat je succesvol bent.

Moet je dan altijd, en in een keer alles goed doen om succesvol te zijn?
Nee, integendeel! Falen hoort er ook bij. Het is een belangrijk onderdeel van succesvol zijn en worden. Ik sta ook nog steeds niet te juichen als iets (nog) niet lukt. Toch brengt het me altijd verder, en ben ik nadien vele inzichten rijker, waardoor ik groei in mijn succes en meer kan betekenen voor mijn klanten!

Winston Churchill zei ooit: ‘Success is walking from failure to failure with no loss of enthusiasm.’

En dat klopt – zeker in het begin volgen ze elkaar snel op. Het houdt je scherp en laat je continu ontwikkelen en groeien. Je zult merken dat je keer op keer door een soort plafond gaat – iets waar in de regel een ‘help-ik-zit-vast-moment’ aan vooraf gaat. Het is belangrijk daarbij te kijken hoe succesvol je mag zijn van jezelf. We zijn op dat vlak allemaal (onbewust) geprogrammeerd.

Een mooi boek daarover is ‘Waag de sprong’ (Take the big leap). Gay Hendricks stelt dat ‘ieder van ons een inwendige thermostaatinstelling heeft, die bepaalt hoeveel liefde, succes en creativiteit we onszelf toestaan. Als we die instelling overschrijden doen we vaak iets om onszelf dwars te zitten, waardoor we terugvallen naar de oude, bekende zone waarin we ons veilig voelen. Een zone die vaak al is ingesteld als we nog kind zijn – voor we zelf kunnen denken.’
Willen we van onze – zoals hij dat noemt: Bekwaamheidszone, via de Uitmuntendheidzone naar onze Genialiteitzone dan moeten we onszelf bevrijden van de zelf opgelegde beperking die ons ervan weerhoudt ons ultieme succes te bereiken.

Het is een boek dat mij enorm aanspreekt omdat ik er net als de schrijver van overtuigd ben dat we ‘hier’ zijn om onze eigen talenten en missie te vinden en deze ook optimaal te leven. En dat we daarbij vooral onszelf in de weg zitten als we dit ook daadwerkelijk in de praktijk brengen.

Regie

Bedenk daarnaast dat je als ondernemer altijd zelf de regie hebt: ‘succesvol zijn’ ligt overwegend aan jou. Het is iets dat alleen jij kunt realiseren en afdwingen. Ook als het crisis is, de tijd niet gunstig, er door anderen nauwelijks wordt geïnvesteerd, en meer van dat soort redenen buiten jezelf. Jij staat altijd aan het roer. Lukt het linksom niet, dan ga je rechtsom of middendoor. Daarom is die drive, waar ik in deel 1 van deze blogreeks over schreef, zo enorm van belang. Als jij je hoofd laat hangen bij de eerste beste ‘mislukking’, dan wil je het waarschijnlijk ook niet écht heel erg graag! Op zich niets mis mee, maar ga dan iets doen waar je wél volledig voor wilt gaan.

Succesvol zijn, is met recht: als een winnaar aan de start verschijnen – overtuigd van je eigen kunnen en waarde. En meer dan bereid om ervoor te gaan.

Met andere woorden: Succesvol zijn om succes te hebben!

Ook Deel 1 lezen?

 

 

 


Speak Your Mind

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.