Op jouw eigen manier

Op jouw eigen manier

Als je onderneemt, krijg je een stortvloed aan adviezen, tips en zie je elke dag vele lijsten met HOE’s voorbijkomen om succesvol te zijn – helemaal als je ook op social media actief bent. Het is bijna een dagtaak om jezelf niet gek te laten maken. En misschien nog wel belangrijker: jezelf geen minkukkel te voelen als je bepaalde dingen niet doet. Of zelfs helemaal stilvalt omdat je door de bomen het bos niet meer ziet. Iets waar ik met mijn berichten natuurlijk vrolijk aan mee doe, en tegelijkertijd ook mee te maken heb, want ook ik vind graag dé voor mij meest perfecte en moeiteloze manier….

De kunst van dit hele verhaal is natuurlijk dat je door te doen ontdekt of en hoe het voor jou werkt – ook op het gebied van marketing. Er is maar 1 persoon zoals jij, dus er is voor jou ook maar 1 ‘hoe’ voor jou. Wat natuurlijk niet betekent dat je nooit eens iets nieuws ‘moet’ doen ook al lijkt het je op voorhand niets. Inkopper van jewelste, maar toch ….

Zo wordt er hard geroepen dat een video hét marketingmiddel is. Video’s zijn relatief makkelijk zelf te maken en klanten kunnen snel zien wie je bent, waardoor je conversie omhoog gaat. Voor mij is een video een ‘ding’. Ik heb al eens met een camera voor m’n neus gezeten, maar dat werkte niet. Want als ik teksten uit mijn hoofd ga leren, ben ik teveel in mijn hoofd bezig:  ‘zeg ik wel wat ik wil zeggen’- en verlies ik het contact met de kijker. Doe ik het spontaan dan kan het zo maar zijn dat ik mijn zinnen niet afmaak – hebben beelddenkers zoals ik vaker last van, of ik kijk weg om mijn zinnen te formuleren… Allemaal zaken die niet echt charmant overkomen, en ik voel me er niet senang bij. Ik moet het meer hebben van écht persoonlijk contact. Of liever gezegd: daar gaat mijn voorkeur naar uit. Ook heb ik meer met schrijven, kan ik tenminste op mijn gemak even nadenken over de passende woorden. Betekent dit dat er nooit een video van mij komt. Nee, waarschijnlijk niet!

 

Mijn motto: als ondernemer moet je nu eenmaal aan marketing doen, wat het ook is: netwerken, spreken, kennismakingsworkshops geven, nieuwsbrieven schrijven, gratis webinars en evenementen organiseren, een website hebben, actief zijn op social media , interviews  geven, en/of …

Belangrijk: ontdek, kies en doe vóóral dat wat bij jou, jouw klanten en de levensfase van je bedrijf past, en wat voor jou werkt.  Maar voordat je dit weet moet je vaak eerst ervaren of iets jouw ding is. Ook – en misschien wel juist – als je een sterke aversie tegen iets hebt, want dan valt er een hoop te ontdekken en ontwikkelen bij jezelf.

Enkele tips om te ontdekken hoe het voor jou werkt en het op jouw eigen manier te doen:

Begin klein:

  • wil je graag spreken, start met een workshop of nodig een paar bevriende relaties uit;
  • wil je (meer) actief zijn op social media, begin dan bijvoorbeeld met quotes die je mooi vindt, reageer op berichten van mensen die je kent, geef tips waar je volledig achter staat, en laat pas meer los als jij daar aan toe bent
  • laat jouw nieuwsbrieven eerst een tijdje aan een kleine groep lezen, en breidt en deel pas uit als jij daar aan toe bent
  • doe vooraf geen beloftes over de frequentie van je blog, vlog, webinar etc. Vind je eigen ritme. Als 1 x maand bij jou past en het werkt dan is dat helemaal prima
  • voordat je dure programma’s voor webinars aanschaft, kun je oefenen met Skype , en/of vraag aan iemand of je een keer achter de schermen mag meekijken hoe een webinar gaat, of daar een webinar over volgen.

Doe 1 ding tegelijk: lanceer de nieuwe middelen een voor een als je het ingewikkeld of spannend vindt, zorg dat het behapbaar is

Het hoeft niet gelijk perfect te zijn: allereerst omdat het nooit perfect wordt, en ten tweede omdat je anders nooit van start gaat

Vraag anderen om je te helpen, bijvoorbeeld om mee te gaan naar die grote netwerkbijeenkomst waar je je in je eentje ‘verloren’ voelt, of mee te denken over de inhoud van je boek of nieuwsbrieven

Kijk hoe anderen het doen, en pas (alleen) toe wat voor jou werkt (zonder een copycat te zijn)

Volg een cursus als je het leuk en belangrijk vindt maar merkt dat je vaardigheden mist

En … stop als je er ‘leeg moe’ én ongelukkig van wordt, of als het uiteindelijk voor jou niet werkt. 

Laat me weten wat heb jij geleerd als het gaat om jouw eigen ding doen?


Speak Your Mind

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.