Over Marianne Roelofs

Als ondernemer gaat het steeds vaker over ‘waarom je doet wat je doet’ en wat jouw bijdrage is aan de samenleving, verwoord in een verhaal. Een krachtig verhaal dat beklijft, een oerverhaal dat aan de basis ligt van jouw bedrijf. Een verhaal dat het uitgangspunt is voor alles wat je onderneemt en uitdraagt. En waarmee je verbinding maakt met (mogelijke) medewerkers, klanten en andere belanghebbenden.

Mensen doen nu eenmaal zaken met mensen. Ze willen weten met wie ze ‘in zee’ gaan, en: of je werkelijk doet wat je zegt. Dat je authentiek bent en open.

Daarom heb jij ook op deze pagina geklikt, je wilt meer weten over mij als persoon, over mijn kwaliteiten en ervaring. En je wilt inschatten of het tussen ons werkt als ik voor je aan de slag ga. Logisch. Daarom is het belangrijk dat ook jij een verhaal hebt want jouw potentiële klanten willen ook graag meer over jou en je bedrijf weten.

Wie ben ik?

Om met de deur in huis te vallen: Ik ben zeer nieuwsgierig. Wil graag weten wat iemand als persoon of bedrijf drijft. Wat hij of zij doet – of juist niet. En vooral: waarom.

In 2003 zorgde dit ervoor dat ik een trainer/coach-opleiding deed om mensen te inspireren hun hart te volgen. Want tijdens interviews kwam ik er vaak achter dat veel mensen niet deden wat ze het liefste doen. En allerlei barrières opwierpen om het wel doen. Ik wilde ze helpen, want er is volgens mij altijd een weg – is het niet linksom dan misschien rechtsom, of rechtdoor. Bovendien was ik destijds toe aan iets anders dan alleen teksten schrijven.

Zo’n veertien jaar lang was ik trainer, coach en facilitator. De laatste jaren puur als ondernemerscoach gericht op het leggen van het fundament van bedrijven van zelfstandigen. Ik hielp ze ontdekken waar hun hart ligt, wat ze willen bijdragen, wat hun doelgroep is, et cetera. En begeleidde ze om deze bedrijven daadwerkelijk in de wereld te zetten. Hoewel ik er goed in ben, was dat het ’t toch niet helemaal.

Een persoonlijke zoektocht volgde. Totdat ik er – opmerkelijk genoeg – achter kwam dat ik mijn eigen hart en ziel verwaarloosde. Ik word namelijk wel enorm blij van ontdekken, inspireren en creëren – van de essentie boven tafel halen en daar woorden en ideeën aan geven – maar niet van het helpen oplossen van de hobbels die mensen ervaren om het in de praktijk te brengen.

Ontdekken, inspireren en creëren
Ik doe nu weer waar ik blij van word: maken en creëren. Iets dat ik, achteraf beschouwd, al mijn hele leven het liefste doe. Als kind bakte ik mijn eigen taartjes in mijn mini-oven, als tiener maakte ik kleding en als volwassene kwamen daar het schrijven en fotograferen bij. Ook ontwierp en maakte ik een tool voor beelddenken, bedacht een routekaart om het fundament van je bedrijf te leggen, en als het aan mij ligt komt daar nog veel meer moois – en nuttigs – bij.

Tegelijkertijd heb ik van jongs af aan iets met communicatie – een soort haat-liefde verhouding. Ik weet hoe belangrijk het is en wat het brengt als mensen en bedrijven van zich laten horen en het contact aangaan. Maar … als ik heel eerlijk ben: ik heb zelf (ook) niet altijd zin om te communiceren en vind ik het soms best een ‘ding’. Daarom weet ik ook waar jij tegenaan loopt als het soms wat stroef gaat op dit vlak.

Laten zien wie je als bedrijf of ondernemer echt bent
Dit alles maakt dat ik (nu weer) verhalen schrijf en redigeer. Woorden en ideeën geef aan personen, bedrijven en situaties, zodat ze kunnen laten zien wie ze écht zijn, waar ze voor gaan en staan, en wat ze betekenen voor anderen. In hun eigen woorden. Om van hieruit hun bedrijf in de wereld te zetten en ‘zaken’ te doen. Is het lastig dit te benoemen of zijn er nog geen woorden voor, dan help ik graag deze te vinden.

Snel inleven en de essentie verwoorden
Mijn aardigheden: ik bied rust en ruimte, altijd op zoek naar waar het nu echt om draait, ben een beeld- en creatief denker, sterke waarnemer, weet de vinger op de ‘cruciale’ plek te leggen, ben open, zeer nieuwsgierig, loyaal en zelfstandig, spiegelaar, waarom-vrager, kan me snel inleven in situaties en mensen, denk in mogelijkheden, heb een zeer brede interesse, en houd van lachen en plezier maken.

Uiteenlopende teksten en opdrachtgevers
Ik schreef de afgelopen 25 jaar korte en lange, wervende en informatieve (web)teksten en begeleidde tal van journalistieke producties, zoals tijdschriften, personeelsbladen, folders en brochures. Voor onder meer: Havenbedrijf Rotterdam, Gemeente Rotterdam (diverse diensten), NES Health, Restaurant Sorgh en Hoop, Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie, Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders, Projectorganisatie Betuweroute, ProRail, Keyrail, Gemeente Dordrecht, Sail Away Charters en natuurlijk ook voor mezelf, want ook de (sales)pagina’s op mijn eigen site zijn door mij geschreven.

Andere wetenswaardigheden over mij:
Ik ben een schippersdochter, een Rotterdamse, woon (sinds kort) in Gouda – samen met mijn vriend. Als ik niet achter mijn computer zit of met klanten in gesprek ben, ben ik het liefst buiten aan het wandelen en fotograferen. Of aan het zeilen – ik maakte een zeiltocht van 1 jaar en een van 3 maanden (samen met anderen). Ook films kijken, kokkerellen en musea en theaters bezoeken zijn favoriete bezigheden.

Nieuwsgierig of we ook ‘live’ een klik hebben, en ik voor jou of je bedrijf van betekenis ben? Kijk bij aanbod, of neem gewoon gelijk contact op!

“Jij weet of voelt snel ‘het verhaal’ bij de ander. Je ziet dat al voordat de ander het beseft, en jij helpt het naar boven te halen en te verankeren/bekrachtigen. Zo heb ik dat in ieder geval ervaren. Ik denk dat een van jouw kwaliteiten je inlevingsvermogen is (goed luisteren maar dan op een verdiepend niveau) gecombineerd met een rotsvast geloof in dat alles mogelijk is.” 

Dana van Beek