Tips voor goede teksten

2014-02-23 16.34.10_aangepast

Tips voor goede teksten

Als ondernemer zijn er diverse manieren om je verhaal te vertellen en contact te maken met je (potentiële) klanten. Het schrijven van artikelen, blogs en andere journalistieke genres is daar een voorbeeld van. Omdat schrijven echt een ambacht is – althans dat vind ik, raad ik iedereen die zakelijk schrijft aan een goede cursus te volgen en het veel te doen. Of: het schrijven uit te besteden, en/of te laten checken door een goede redacteur. Want het is eeuwig zonde als mensen afhaken alleen omdat je teksten niet lekker bekken, terwijl je wel ongelofelijk goed bent in je vak! Een aantal tips om je op weg te helpen.

Tips voor goede teksten:

Zorg voor afwisseling en vermijd herhaling
Een tekst krijgt meer kwaliteit en wordt leesbaarder als er zoveel mogelijk afwisseling in zit. Qua woordgebruik, en ook in de manier waarop de zinnen zijn opgebouwd.

De kunst is:

  • Te variëren met korte en lange zinnen. Dit brengt spanning, verrassing en dynamiek.
  • Iedere zin telkens op een andere manier op te bouwen. Begin je altijd met bijvoorbeeld een onderwerp en een gezegde, dan krijgt de tekst iets monotoons. Hij is naar de kapper geweest. Zij zijn daarna met alle andere gezinsleden naar de supermarkt gegaan. Zij hebben daarin die supermarkt heel veel groente gekocht. Ik overdrijf het nu natuurlijk een beetje maar kijk maar eens naar je eigen teksten. Hoe vaak plak jij zinnen achter elkaar die dezelfde opbouw hebben. Een alternatief: Nadat hij van de kapper kwam, ging het gezin naar de supermarkt, waar ze heel veel groente kochten. Naast de andere opbouw, zit hier ook veel meer snelheid in.
  • Zo min mogelijk woorden te herhalen – zeker als ze opeenvolgend zijn. Gebruik dus synoniemen.

En ook: woorden die anders ‘klinken’. ‘Hij’, ‘zij’ en ‘zijn’ zijn weliswaar woorden met een andere betekenis, ze hebben wel dezelfde klank. Iets dat het monotone makkelijk versterkt.

De grote uitzondering op deze regels is het bewust inzetten van de herhaling. Dan gebruik je ze als een stijlfiguur, zodat een bepaald ritme ontstaat en het stuk als muziek in je ogen, oren en andere zintuigen ‘doorklinkt’.

Spreektaal en schrijftaal
Ander punt van aandacht: spreektaal versus schrijftaal. Spreektaal en schrijftaal kruipen steeds meer naar elkaar toe. Prima zaak. Zeker in blogs, omdat deze een meer persoonlijk en minder ‘formeel’ karakter hebben dan een artikel, is het aan te raden meer spreektaal te gebruiken. Let erop dat het niet teveel wordt, want dat maakt het er niet leesbaarder op. Sowieso is het belangrijk je eigen taal en woorden te gebruiken. Als je ineens heel andere taal gebruikt in je geschreven communicatie – meestal hebben mensen de neiging dan veel formeler te zijn – dan je mondeling doet, is het contrast te groot. Je doet je dan anders voor dan je bent.

Hardop lezen
Om te testen of jou tekst lekker ‘bekt’, kun je hem hardop (in jezelf) voorlezen. Daar waar jij struikelt, heeft je lezer het vaak ook moeilijk! Kijk of de tekst vraagt om komma’s, kortere zinnen, minder bijzinnen, et cetera.

De mogelijkheden en beperkingen van taal
Zoals gezegd, dat je teksten lekker leesbaar zijn, is een. Daardoor stijgt de kans dat ze ook echt gelezen worden. Echter, als ondernemer en ‘brenger van een boodschap’ gaat het om meer. Je schrijft die teksten ergens voor. Je wilt dat mensen in beweging komen. Dat ze hun overtuiging en/of hun gedrag veranderen, zodat ze ‘iets’ gaan doen en bereiken. Dit betekent dus ook dat jij je ook bewust bent van de mogelijkheden en de beperkingen van taal.

Ik ben benieuwd welke tips jou helpen of geholpen hebben!