Verkopen vanuit je hart

2016-02-29 14.30.48

Verkopen vanuit je hart

Vlak voor de kerst viel een verzoek in mijn mailbox. Of ik het boek van Jochum Jarigsma, of beter gezegd: zijn businessroman wilde recenseren en publiceren op mijn site. Mijn ‘ja’ leidde ertoe dat er enkele dagen later een exemplaar in de brievenbus lag. Het heeft een paar weken geduurd, maar hier is hij dan mijn verslag en kijk op de roman De Nieuwe weg: In 7 stappen naar meer omzet.

Het 150 pagina tellende boek heeft als doel ondernemers die een hekel hebben aan verkopen te laten zien dat hét ook anders kan. Want hoe je het ook wendt of keert zonder verkopen geen inkomsten, en dus ook geen ondernemerschap. Jarigsma benadrukt in zijn intro dat ‘verkopen’ een essentiële en noodzakelijke vaardigheid is. En ook dat ‘het verkopen van je diensten’ nagenoeg hetzelfde is als jezelf verkopen. Iets waar veel ondernemers tegen aan lopen te hikken en over struikelen. Door de 7 stappen tot je te nemen, laat hij zien dat het ook anders kan. Dat verkopen niet eng of vervelend is als je weet waar jouw ideale klant behoefte aan heeft. En vooral: dat deze behoefte de leidraad ‘moet’ zijn tijdens het hele verkoopproces. Het is niet alleen de nieuwe, het is ook de enige weg. Iets dat ik volledig met hem eens ben. Doe je dat niet en stel je jezelf – en jouw portemonnee – centraal, dan werkt het averechts. Je klant wil niet met je in zee en jij zit op zwart zaad.

Businessroman
In plaats van voor een businessboek koos Jarigsma voor een businessroman zodat de 7 lessen zowel toegankelijk als leerzaam zijn. De roman speelt zich af op Schiermonnikoog waar Rutger de hoofdpersoon zijn nieuwe business start. De nogal pedante en door geld gedreven dertiger, waar ik in het begin ook bijna echt een hekel aan kreeg en het boek wilde wegleggen, heeft maar 1 doel en dat is verkopen. Met heel veel ‘eigenwijs zijn’ en tal van tegenslagen komt hij uiteindelijk bij zinnen. Stap voor stap past hij de 7 verkooplessen toe die hij krijgt aangereikt van zijn mentor. Een romanfiguur die al snel in het verhaal zijn intrede doet. Uiteindelijk komt hij tot de conclusie dat het allemaal draait om ‘leven en ondernemen vanuit het hart’, en dat verkopen daar naadloos op kan aansluiten.

Businessboek of roman
In het begin vind ik het verhaal wat abrupt, soms zelfs kort door de bocht. Het komt moeilijk op gang: nog niet goed wetend of het nu een businessboek is of een verhaal. Later krijgt de roman, compleet met liefdesdrama’s, omkopingen en ongelukken de overhand en leest het verhaal makkelijk weg.

De moraal van het verhaal blijft zeker hangen, dus het lezen waard als je eens iets anders wilt dan een regulier boek over verkopen.

 


Speak Your Mind

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.