Waarom voor iedereen werken niet werkt!

Waarom voor iedereen werken niet werkt!

En het slim is voor een ideale klant te gaan

Regelmatig check ik of ik nog wel mijn ideale (potentiële) klant op mijn pad krijg. Die klant waar ik blij van word, voor wie ik graag mijn bed uitkom en echt iets wil en kan betekenen – in lijn met mijn ‘core business’. En zeker zo belangrijk: de klant die wil en kan investeren.

Zaken die voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Want klanten waar ik niet blij van word daar ga ik met tegenzin mee aan de slag. Dat werkt niet. Niet voor mij en al helemaal niet voor mijn klant. Iets leveren waar ik geen expert in ben en waar ik niet blij van wordt, ook niet. En alles gratis weggeven net zo min, want ook ik moet gewoon boodschappen doen en zorgen dat ik vitaal en ‘bij’ blijf.

Mijn motto is dan ook: zorg dat je een ideale klant hebt. En ga er ook exclusief voor!

Waarom?
Allereerst omdat je nu eenmaal niet voor iedereen van betekenis kan zijn. Ook al is je inlevingsvermogen nog zo groot, en je kennis en interesse nog zo breed, je bouwt geen ervaring en kennis op van die specifieke doelgroep met dat ene onderwerp. Begin er dus niet aan. Mensen willen zaken doen met iemand die ze begrijpt en die ervaring heeft in hun tak van sport.
Als jij voor heel veel verschillende doelgroepen op verschillende fronten af en toe iets doet, is je ervaring versnippert. Wellicht leuk voor jezelf om zoveel mogelijk uiteenlopende ‘leermomenten’ op te doen. Je klant help je er niet mee. Die wil iemand die ervaring heeft met specifiek zijn of haar probleem c.q. verlangen.

Mijn ervaring is ook dat juist als je je ‘maar’ in één klantgroep/onderwerp verdiept er een wereld voor je opengaat. In plaats van iets weten van veel onderwerpen, weet je steeds meer van één onderwerp. Je kunt bovendien veel sneller werken omdat je kennis en ervaring op de plank hebt liggen.

Marketing
Een andere reden is je marketing. Iedere klantgroep vraagt om een andere benadering en heeft andere marketingkanalen. Mensen in de zorg spreken een andere taal dan die in de financiële sector of bij gemeenten. Ook consumeren ze allemaal andere media, gaan naar uiteenlopende bijeenkomsten, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Stel dat jij deze alle drie als jouw klant hebt, dan wordt je horendol.
Met één ideale klantgroep is het al een uitdaging op zich om regelmatig je gezicht te laten zien ….
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je in al die sectoren ook de ontwikkelingen in de gaten moet houden. Dus in plaats van veel verschillende spreekwoordelijke planten te verzorgen, kun je je beter richten op één waar je al je aandacht en zorg aan geeft. Dan word je vanzelf een expert en weten mensen écht voor wie je werkt!

Waarom is het dan zo lastig om te kiezen?
Veel ondernemers zijn bang om te kiezen omdat ze denken dat ze hun hele leven vast zitten aan die ene klant. Dat ze de verkeerde keuze maken, geen werk hebben omdat ze zich maar op een beperkte klantgroep richten, of dat ze dan met niemand anders meer kunnen werken!
Wat mij betreft hoef je je daar geen zorgen over te maken, want jij verandert, dus ook die ideale klant verandert met je mee. En belt er eens een andere klant aan, dan kan je daar perfect mee werken als dat past.

Kiezen is bovendien niets iets wat je eenmalig doet, je bent continu aan het bijschaven. En een verkeerde keuze maken, dat bestaat niet. Waarschijnlijk schaam je je daarvoor, omdat je terugkomt op je keuze. Echter: veel mensen hebben niet eens in de gaten dat je verandert, want je moet namelijk meer dan zeven keer langskomen voordat ze überhaupt onthouden voor wie je wat doet! En omdat heel helder te doen, is al een uitdaging op zich!

Dus ga ervoor en maak een keuze. Ik help je graag een ideale klant te kiezen!

 


Speak Your Mind

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.