Ze moeten wel heel veel van je houden

Groene Hartpad_Delft Zoetermeer 066_bijgesneden

Ze moeten wel heel erg veel van je houden!

Mijn maillijst is voor mij een groot goed. Dit is de lijst met mijn klanten en andere dierbare relaties. Mensen die er bewust voor kiezen om regelmatig inspiratie van mij te ontvangen, en op de hoogte te blijven van mijn aanbod.

Het mooie aan die maillijst is dat ik zelf kan bepalen wanneer ik ‘contact opneem’ met mijn lezers. Dit in tegenstelling tot veel andere onlinemedia zoals Facebook en Linkedin, waar ik (deels) aan de algo- en andere voor mij soms ondoorgrondbare ritmes ben overgeleverd.

Wat mijn lezers uiteindelijk met mijn nieuwsbrief doen daar heb ik natuurlijk geen invloed op. Gelukkig niet – ook al is het natuurlijk rete jammer als berichten niet gelezen worden. Of erger: als mijn volgers zich uitschrijven, want dan ben ik ze ‘kwijt’. En ja natuurlijk snap ik het wel als mensen mijn nieuwsbrieven toch niet lezen, of gewoon niets (meer) met mijn info kunnen. Dan is het logisch, maar tegelijkertijd ook gewoon jammer.

Ik heb niet alleen een maillijst, ik sta ook op de maillijst van heel veel andere mensen. Onlangs wilde ik mijn mailadres veranderen. Wat schetste mijn verbazing. Bij heel veel is dat onmogelijk! Bij een was het zelfs helemaal niet mogelijk om me af te melden – maar dat terzijde.

Wat ik ontdekte is dat bij veel nieuwsbrieven onder- of bovenaan (de meest logische plekken)  de ‘veranderlink’ voor contactgegevens ontbreekt.

Ik was met een soort van stomheid geslagen. Want de enige andere optie is dan: uitschrijven, en opnieuw inschrijven met vaak weer diverse bevestigingsmails. Of je moet de mensen zelf een mail sturen met de boodschap dat je mailadres is veranderd.

Wat ik ook tegenkwam is dat de mogelijkheid om gegevens te veranderen onder de ‘uitschrijflink’ zit. Daar zoekt natuurlijk niemand, op die ene enkeling na die echt op avontuur gaat.

Kortom: dat even mijn mailadres veranderen werd een aardig tijdrovend karwei. Met zoeken, mails versturen en soms op de website gelijk weer aanmelden. Een hoop gedoe voor een actie van niks.

Hoe is dat bij jouw nieuwsbrief, of bij die van jouw bedrijf/werkgever?

Staat daar een goede veranderlink in de nieuwsbrief?

Nee!

Dan moeten jouw volgers wel erg veel van je houden als ze dit allemaal voor je over hebben, willen ze aangemeld blijven.

Reken maar van yes dat je er hierdoor al aardig wat bent kwijt geraakt.

Eeuwig zonde! Toch? Want een maillijst kan goud waard zijn!


Speak Your Mind

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.