Er is een aanzienlijk aantal ondernemers dat verschillende dingen doet voor meerdere klantgroepen. Dit zijn vaak nieuwsgierige mensen met veel potenties, interesses en creatieve ambities. De zogenaamde multipotentialites, scanners of renaissance souls.
Voor de goede orde: een multipotentieel zijn, is iets anders dan bang zijn om te kiezen.
Ik snap het helemaal als je een multipotentieel bent en zoveel mogelijk uit het leven wilt halen. Het is alleen wel een uitdaging als het gaat om je positionering en marketing. Want mensen willen graag weten wat je doet en wat er voor hun te halen valt – het liefst in een oogopslag.
Is op je website niet gelijk duidelijk wat jij precies biedt en op welke pagina de bezoekers moeten zijn, dan haken de vrouwen binnen 3 seconden af. Mannen doen iets langer hun best, namelijk 6 seconden.
Winkel van Sinkel
Dus ben je een soort Winkel van Sinkel waar je – bij wijze van spreken – naar binnen moet om te vragen: ‘Verkoopt u ook …?’ Dan vraag je nogal wat van je bezoekers: namelijk heel veel lef en geduld. Iets dat volgens mij alleen werkt als je al rete bekend bent, of precies het tegenovergestelde: een laatste strohalm. Of het ziet er zo onderscheidend aantrekkelijk en authentiek uit, dat ze als het ware jouw ‘winkel’ ingezogen worden. Een hele uitdaging, iets dat maar weinigen gegeven is in een tijd dat bijna alle websites er hetzelfde uitzien.
Niet alleen online, ook in bijvoorbeeld het live contact is het handig gelijk helder te zijn en met iets te komen waarmee je blijft plakken. Mensen willen je graag onthouden, en je waar mogelijk verder helpen door je naam te droppen. Maar dan moeten ze wel weten wanneer ze die moeten noemen. Of een goed gevoel hebben over je, en een paar pasklare woorden. Want als ze hun relaties het verkeerde pad opsturen, hebben ze daar zelf ook last van.
Hoe specialistischer qua doelgroep, dienst, resultaat – hoe beter je wordt onthouden, en weten mensen snel wat er voor hun te halen valt. De ene coach is de andere niet, en dat geldt ook voor bijvoorbeeld een bouwbedrijf, yogadocent, kapper en evenementenbureau – iedereen heeft z’n eigen specialiteiten en expertises.
Hoe omzeil je dat als je toch alles wilt doen?
Hoe kun jij jezelf en je diensten duidelijk(er) positioneren?
Een aantal suggesties:
Vind de essentie of de rode draad
Als je weet wat de essentie of de rode draad is in de dingen die jij doet, kun je alle verschillende activiteiten en vaardigheden daaraan ophangen. Dus waar het voor jou in wezen om draait. Er zijn verschillende ingangen omdat te ontdekken. Door te vertellen (of te schrijven) wat jij belangrijk vindt, waar je van geniet, wat je graag wilt veranderen in de wereld, et cetera.
En daar dan zelf of door een ander de rode draad uit te (laten) halen. Dan kan eruit komen dat je mensen graag speels en ontspannen wilt laten zijn omdat het leven dan leuker en makkelijker is, om een voorbeeld te nemen.
En hoe je dat dan doet, door massages, wandelcoaching, spelworkshops, of muziek maken, dat doet er in eerste instantie niet toe. Jij biedt jouw klanten speelsheid en ontspanning, dat is waar ze voor komen. En door te benoemen voor wie je dat doet en hoe, geef je nog meer helderheid.
Een andere ingang is gelijk te kijken naar de voor jou belangrijkste waarden, die dan de kapstok bieden voor wat (en hoe) je dat in de wereld wilt zetten.
En zo kan er ook een rode draad zijn in je doelgroep: organisaties in de zorg, moeders met pubers, stiefgezinnen. De vaardigheid: creëren, bouwen, verbinden, …. Ook het onderwerp kan al genoeg zeggen. Iemand die ik ken had een site over kleur. Die heette ook Alles over kleur. Als ik iets wilde weten over kleuren ging ik daarnaar toe.
Breng een duidelijke scheiding aan
Is er geen rode draad te bekennen, of wil je die niet ontdekken – dan kan ook natuurlijk – breng dan een duidelijke scheiding aan in je positionering en in je marketing.
Wees expliciet in wat je aanbiedt: mindfullness voor tieners, teamcoaching voor organisaties in de zorg, tolkdiensten voor doven en slechthorenden. En aan te raden – met het eindresultaat: rust voor tieners, een betere samenwerking in de zorg, en heldere communicatie met doven en slechthorenden. Al deze ‘beroepen en diensten’ vragen – in mijn ogen – om een totaal andere ‘look & feel’– benaderd vanuit de klant. En niet samen gepresenteerd – vanuit de aanbieder, want dan voelt niemand zich aangesproken en verdwalen jouw (potentiële) klanten in jouw aanbod en haken af. En dat is volgens mij het laatste dat je wilt! Toch?
Ik hoor graag waar jij tegenaan loopt in je positionering en marketing – als het gaat om dit onderwerp.