Waar je klant wakker van ligt

Waar je klant wakker van ligt

Ik ben altijd super nieuwsgierig naar de formulering van de pitches, kopregels en taglines van ondernemers. Beroepsdeformatie zeg maar. Hoe origineel zijn ze? Welke woorden gebruiken ze? Kan ik me er iets bij voorstellen? Zouden ze werken? Dit soort vragen, en vele varianten daarop schieten door mijn hoofd als ik er een zie. Maar belangrijker is natuurlijk: Snapt de ideale klant van die ondernemer wat er wordt bedoeld? En slaat hij of zij hierop aan? Oftewel: Is het dat waar de klant wakker van ligt?

Laatst zag ik in mijn tijdlijn op LinkedIn iemand voorbij komen die ‘helpt eigen te maken wat in de puberteit onontdekt bleef’. Ik moest het werkelijk twee keer lezen totdat tot me doordrong wat er stond. En dacht ook gelijk aan ondernemerscoach Veronique Prins, ook een tijdje mijn coach. Zij vraagt altijd aan de coaches die ze begeleidt waar hun ideale klant ’s nachts van wakker ligt. Nou ik vermoed hier niet van….

Bewust zijn van het probleem

Waarschijnlijk doet die coach fantastisch werk, en zijn veel van de problemen van mensen terug te voeren naar hun puberteit omdat bepaalde zaken onontdekt bleven. Maar ik vermoed dat er weinig tot geen mensen hun bed uitkomen met het voornemen iets te doen aan onontdekte zaken uit hun puberteit. Die liggen wakker van onzekerheid, dat ze iets niet durven of wat dan ook. Gewoon van alledaagse zaken waar ze zich bewust van zijn. En die – als het meezit – op willen lossen en daar geld aan uit willen geven. Sterker nog: zo lang die problemen niet té erg zijn, of het verlangen naar de oplossing niet sterk genoeg is, doen ze er niets mee. Snap je waar ik naartoe wil?

Dit betoog leidt natuurlijk tot de vraag:

Verkoop jij dat waar jouw klant wakker van ligt, of waar hij intens naar verlangt en geld aan wil besteden?

Of staat er bij jou ook iets in je pitch waar hij zich niet bewust van is?