Wat vertel je als ondernemer over jezelf?

Wat vertel je als ondernemer over jezelf?

Wat vertel je als ondernemer over jezelf ?

Er zijn mensen die zakelijk en privé strikt gescheiden houden. Althans dat zeggen ze. Ik geloof daar niet in want je neemt altijd jezelf mee – wat je ook doet. Of zoals een bekende businesscoach zegt: “the way you do anything, you do everything”. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je in je werk andere kwaliteiten en kanten van jezelf laat zien. Maar ook dat ben jij. En zonder dat je er erg in hebt schemeren andere basiseigenschappen of patronen toch door. Moet je dan ook maar gelijk alles over jezelf open en bloot op tafel gooien? Nee. Maar wat vertel je dan wel over jezelf als ondernemer?

Als je zaken doet gaat het in eerste instantie natuurlijk om de kwaliteit en het resultaat van de diensten en/of producten die je levert. Tony’s Chocolonely kan nog zo’n vriendelijk bedrijf zijn, een mooie missie hebben, en de medewerkers allemaal op een leuke manier voorstellen op hun site. Als de chocolade niet te eten is, houdt het op. Maar het mooie van dit merk is, dat veel mensen juist hun lekkere chocolade eten omdat ze deze missie hebben. En transparant zijn over de resultaten.

Hoe persoonlijker en duurder de dienst of het product hoe meer ze willen weten

Mijn stelling is: hoe persoonlijker en duurder dat wat je verkoopt en hoe explicieter je laat zien wat je missie is, hoe meer mensen over je willen weten. Mensen doen namelijk zaken met mensen die ze vertrouwen en waarmee ze zich verbonden voelen. Met mensen die dezelfde problemen, genoegens, wensen en verlangens hebben. Waarmee ze zich kunnen identificeren – iemand zoals zij nu, of diegene die ze willen worden. En: met mensen die waarmaken wat ze verkondigen.

Dat wat je over jezelf als ondernemer vertelt, staat dus voor het grootste deel in het teken van dat wat je verkoopt. Waarom doe je wat je doet? Wat maakt dat mensen juist bij jou moeten zijn, qua kwaliteiten en ervaring? Als je een salestraining verkoopt en je hebt zelf nog nooit iets verkocht dan boet je in aan geloofwaardigheid. Jouw potentiële klanten willen lezen dat je zelf ook tig keer ‘nee’ hebt gekregen. Dat dit normaal is. Welke lessen je hieruit geleerd hebt en hoe je er toe gekomen bent trainingen te geven. Hoe lang je al bezig bent et cetera. Gelardeerd met tot de verbeelding sprekende praktijkvoorbeelden. Ook de hilarische.

Band opbouwen

En als je dan toch een band met je (potentiële) klanten opbouwt, vertel dan ook enkele leuke wetenswaardigheden over jezelf als ondernemer. In welke stad je woont. Wat je hobby’s zijn. Waar ze je midden in de nacht voor wakker kunnen maken. Hoe je ideale dag eruit ziet, of je alleen woont of samen met anderen. En alles wat jij van belang en leuk vindt. Vaak zijn dat leuke aanknopingspunten voor mensen om met in je gesprek te gaan en een band met je op te bouwen.

Kennismakingsperiode

Voordat mensen zaken doen, gaat er vaak een kennismakingsperiode aan vooraf. Eerst een beetje aftasten, daten en dan pas ‘verkering’ – al naar gelang de noodzaak meer over jou en je product/dienst te weten. Als je een huis koopt Zorg dus dat je laagdrempelige mogelijkheden en middelen hebt om jou en dat wat je biedt beter te leren kennen. Denk aan bijvoorbeeld aan een goede ‘over-mij/over-ons-pagina’ op je site, maar ook aan blogs en vlogs, proeverijen, bezichtigingen, kennismakingssessies (on- en offline), webinars, whitepapers of e-boeken, stands op een beurs, open dagen en/of een gratis adviesgesprek.  En ja natuurlijk zijn er uitzonderingen. Soms is er gewoon liefde op het eerste gezicht en gaat een klant gelijk met je in zee.

Tot slot: Jij, écht alleen jij bepaalt wat je over jezelf en jouw ondernemerschap vertelt en wat niet. Net als bij het daten. Bovendien, heel je ziel en zaligheid op straat gooien en je daar absoluut niet senang bij voelen dat werkt tegenovergesteld, en is ook niet nodig.

Wil je meer over mij weten lees dan hier op je gemak verder.


Speak Your Mind

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.